onsdag 30 april 2008

Jordgubbsmarodörer

Barnen och jag planterade jordgubbsplantor här för en månad sedan (i en lång balkonglåda typ. Jag är inte riktigt SÅ trädgårdsintresserad att jag ställer mig och börjar gräva jordgubbsland. Än.) och nu har de första jordgubbarna börjat mogna. Till barnens stora glädje - Elias blir till och med så plockivrig att man måste vakta så att det inte börjar plockas vit-gröna kart också. "Det ÄR mogna, mamma, det ÄR". Han tycker nog att det är lite lite med en endaste liten jordgubbe per man, och det kan man kanske förstå. I allafall så är det inte bara barnen som är glada - småfåglar verkar också vara jätteglada, för senaste dagarna har där inte funnits nån endaste jordgubbe att plocka, bara en massa halvätna. Morr.

Jag TROR i alla fall att det är fåglar som äter dem, eller finns det kanske jordgubbsmask också? I vilket fall skall de nu motas BORT. Häck väck våt fläck liksom. The million dollar question är bara HUR.... Funkar fågelskrämmor i balkonglådor? Nät? Vad gör man!???

Inga kommentarer: