måndag 21 april 2008

The hot angry woman

Ok, så vi har haft “lite” problem med vår AC här senaste veckan, närmare bestämt sedan förra lördagen. Den blåser nämligen en väldigt massa - men tyvärr inte kalluft, vilket ju är det som luftkonditioneringar ska göra. I alla fall. Eftersom vi har garanti på den (och ska tilläggas, aldrig hade använt den förrän vi upptäckte att den var paj eftersom det varit vinter), så tillkallades omedelbums en reparatör efter att vi genomlidit en (åtminstone för en gravid kamin som mig) olidligt varm natt. Reparatören kom, han grejade, han diagnostiserade, han fixade -inte. Han konstaterade istället att vi antagligen har en läcka, men inte en läcka som han kunde se eller fixa, utan någonstans i väggen. Hurra hurra, och väggen måste då sågas hål i och grejas.

Hela förra veckan gick sedan åt att bestämma huruvida det verkligen VAR en läcka och när, i sådan fall, denna läcka kunde lagas. På måndag, blev beskedet. Vi hade ju inte så stort val, och ett antal ganska varma nätter senare (Det behöver inte vara så varmt ute, det räcker med sol, så blir det jättevarmt i vårt sovrum som ligger i sydväst) skulle de alltså komma idag. SÅ, idag skickar jag Elias till skolan en extra dag (eftersom luftkonditioneringsgubbarna sagt att det skulle ta 3-4 timmar att laga och vara dammigt tyckte jag att det var mer lämpligt. Och säkert snabbare, eftersom Elias, även känd som den lille hantverkaren, inte heller skulle kunna “hjälpa till”. De skulle komma vid lunch.

Lunchen kommer och lunchen går och jag tänker att tja, det beror ju på VEMS lunch man menar. Menar man barnlunch så borde de ju komma vid 11, halv 12. Menar man å andra sidan medelhavslunch kanske de inte kommer förrän 2-tiden. Så jag väntar tålmodigt. Strax före klockan 13 ringer en man, som visar det sig, är från byggföretaget som byggt vårt hus, och meddelar att förrän jag har fyllt i en online workorder request så kan inga AC-lagare komma. Detta säger de alltså IDAG, 9 dagar efter det att vi först fick problem och 9 dagar under det att jag pratat med folk både från byggföretaget och naturligtvis själva luftkonditioneringsfirman. 9 dagar som INGEN nämnt ett pip om nån workorder, utan bara garanterat mig att allting ska tas om hand och fixas. OCH inte minst, 9 nätter som jag inte kunnat sova ordentligt för att jag är som en liten varmluftsugn just nu och håller på att svettas ihjäl av allt.

Detta meddelade jag, i mindre glada ordalag, den ringande mannen, allt medan det började ryka ur mina öron av gravidosauriushormoner. När vi lagt på stormade jag sedan iväg och fyllde i den där workordern (vilket inte var så svårt, det tog tre minuter) och sedan ägnade jag nästa kvart åt att storböla över hur världen bara kunde bete sig på detta sätt mot mig och hur jag skulle tvingas genomlida ytterligare varma nätter. Sedan ringde jag stackars herr Dahlstrand i Sverige och storbölade lite till. Just då ringde byggubben tillbaka och, karma karma, bad om ursäkt för att de strulat till det och lovade att AC-lagaren var på väg. Sedan lugnade jag ner mig lite.
Så ringde tanten som schemalägger alla reparationer för AC-firman och bad om ursäkt för att de var så sena och för att de inte heller vetat om att det behövts en workorder. Vid det laget var jag inte det minsta gråtig, utan mycket trevlig och förstående och ännu bättre blev det när hon berättade att byggubben ringt henne, efter jag talat med honom första gången, och sagt att det här problemet var tvunget att få högsta prioritet “because I have a hot, pregnant woman here, and she´s mad”. Ha ha.

AC-reparatören kom tillsist i alla fall och utförde diverse trick och konster, bl.a. “mannen som kunde lyssna i väggar”, och lyckades lokalisera läckan (som var STOR, till och med jag kunde faktiskt höra hur det pös) genom att bara såga upp ett liten hål och inte väggarna i både matsal och (blivande) bäbisrum. Laga det kunde han också ha gjort, men det gjorde han inte. Så klart, lätt ska det ju aldrig vara. Nej byggaren måste komma och såga isär golvlisterna först, och riktigt förstå att orsaken till läckan inte var för att AC-firman klantat sig, utan för att nån pundig liten snickare bestämt sig för att slå i en spik mitt i listen som sedan punkterade AC-röret. Sedan kommer AC-firman TILLBAKA och lagar, och tillsist ska byggaren laga alla hål och lister igen. Håhåjaja.

Byggaren hörde naturligtvis inte av sig mer idag. Hör de inte av sig first thing i morgonbitti lovar jag att de får att göra med den varma, arga gravida t-rexen igen. Morr.

Inga kommentarer: