lördag 19 april 2008

Veckopeng

I samband med 5-årsdagen infördes också veckopeng för prinsessan. Mamma, som är hopplös på pengar, tycker att det nog aldrig kan vara för tidigt att lära Loppan lite om spara och slösa och var pengar egentligen kommer ifrån. Alltså inte var de kommer ifrån bokstavligen, typ tryckeriet/federal reserves etc, utan mer att man måste “jobba” för att få pengar, de trillar (tyvärr, då) inte bara ner från himlen. Så följande veckosysslor står nu på schemat:

Duka (till sig och lillebror) till middagen
Bära sin tallrik till diskbänken efter maten
Plocka upp leksaker i sitt rum före sängdags (med assistans av mamma och pappa också vid behov)
Sova i sin egen säng .

Inte allt för betungande tyckte vi, och inte heller Mathilda har klagat, hon verkar tycka att det är ganska roligt. För allt detta “slit” tyckte de websiter vi researchade, att hon skulle få $5/veckan ($1 per år verkar vara idén.). Jag tycker kanske att det var lite mycket att börja med, eftersom vår nyblivna 5-åring faktiskt inte har nån som helst koll på pengars värde, så jag halverade det. Så nu får hon $2.50 - $2 att spara och $.50 att få spendera. Vi får väl se hur det går, idag gick det i alla fall strålande: Med nya plånboken i hand var hon helt nöjd med att få köpa två tuggummin i såna där maskiner som man stoppar pengar i och drar runt vredet på (Eh ja, vad heter såna ja… Bubble gum machines ;-)??) och faktiskt ännu nöjdare med att spara pengar “Så att jag kan köpa nånting jag verkligen vill ha när jag har mera pengar”. Hey, hon måste definitivt brås på sin far, men inte mig emot :-)!

Inga kommentarer: