fredag 4 februari 2005

Bara i Texas

Här kommer dagens fråga: Varför kör det omkring så många handikappskyltade pick-up:er här i Texas? Jag menar, en pick-up (eller en "truck") är ju en jättestor bil med flak. En bil med flak skulle i alla fall bara jag köpa om jag visste att jag hade massor av grejer att lägga på mitt flak, typ grenar, skottkärror, sten eller vad som helst. Och om man då har en massa saker på sitt flak, ofta stora saker också, eftersom man ju kan anta att de inte får plats inne i en vanlig bil, så måste man ju orka lyfta sina pinaler av och på sagda flak. Eller hur? Men hur går det ihop med handikappskylten? Om man är handikappad och därför får parkera närmast alla affärer och allting och slippa gå, så kan man väl knappast vara så stark och smidig att man orkar hasa runt på sina pinaler av och på en massa flak?

Fast, tänkte jag sen (för jag har verkligen tänkt till här ;-)), kanske fraktar de runt sina rullstolar eller andra transporthjälpmedel på flaken, för det skulle ju vara om inte logiskt, så ändå en förklaring. Särskilt som folk här har nippran på elrullstolar, som typ ser ut som små minibilar bara de. Så de är ju stora och tar mycket plats. Ok för att jag fortfarande inte förstod hur den stackars rullstolsbundne skulle få upp den gigantiska rullstolen på flaket utan fara för liv och lem, men ok, man kan ju faktiskt ha assistenter också, eller ramper eller, tja. Det funkar väl. Framförallt kan man ju ha andra handikapp än att sitta i rullstol, som inte syns. Men jag kunde inte komma på ett enda handikapp som är förenligt med att lassa pinaler på ett flak och samtidigt behöva handikappskylt. I alla fall så gick min rullstolsteori också i spillror, för jag har inte sett en endaste rullstol på ett endaste flak. Och ingenting annat heller, för den delen. Varken rullatorer, blindhundar (och hallå ännu värre, vad gör människan bakom ratten överhuvudtaget om de behöver ledsagarhund?? Oh hemska tanke! Det var tur att jag inte såg nån sån tror jag), sjukhussängar eller nånting annat. Det kör runt massor med truckar med tomma flak!

It makes no sense, om man frågar mig. Då återstår bara min enda slutsats att folk köper pick-uper för att de vill köra runt i stora monsterbilar, inte för att de behöver dem. Håhåjaja, bara i Texas ;-).

I övrigt kan jag bara säga att jag tycker lite synd om den person som sökte på "Dolly Parton bröst" och hamnade här i västerled ;-). Kan knappast ha varit vad de var ute efter, eller?

Inga kommentarer: