onsdag 11 maj 2005

Barnet som inte behövde sova

Jag har länge misstänkt det, men nu är det bevisat: Jag behöver mycket mer sömn än Mathilda gör! Jag är 34,ehm, 24 och hon är 2! Ok, mycket mer är kanske att ta i, men faktum är att hon har gått runt på dryga 2 timmar mindre sömn än vanligt de senaste dagarna. Hon har vägrat att somna före 20.30 (igår somnade hon inte förrän klockan var över 21), alldeles oavsett när vi lagt henne, hon har vaknat tio gånger under natten (arg som ett bi) och sedan vaknat för dagen strax efter 6 på morgonen. Inte har det spelat så stor roll heller hur mycket hon har sovit på dagen, en timme eller två, det har inte gjort nån skillnad. Man kan ju inte tvinga ett barn att sova heller direkt, framför allt inte ett barn som är så argt och envist som Mathilda :-). Eftersom det har sovits bättre senaste veckorna, så tänker jag att det väl är nån konstig fas hon är i, och att det går över. Frågan är bara när?...Vad gäller pottränandet går det väl också lite så där. Inte för att vi har lagt in stora ansträngningen, men vi har i alla fall definitivt börjat. Med väldigt ojämnt resultat: Vissa dagar säger hon till att hon måste bajsa och gör det på pottan, andra dagar säger hon till att hon måste bajsa -och bajsar sedan på golvet och andra dagar säger hon ingenting. Kissar gör hon bara i blöjan än så länge. Jag, som själv mycket ovilligt lät mig pottränas SENT, anser väl att det får ta den tid det tar det också, som det ju så klokt sägs; Inte många barn börjar i skolan och har blöja (fast här måste de i de flesta fall vara pottränade när de börjar skolan hösten de fyllt tre). Däremot så tror jag väl att om hon är lite redo, vilket jag tror, så bör det nog bli resultat innan Dunderklumpen kommer, för jag tror inte att potträning och nytt småsyskon är nån jättebra kombination.Det är förresten just vid såna här potträningstillfällen som jag önskar att vi inte hade heltäckningsmattor på övervåningen, hur luddigt och gosigt det än är under fötterna på morgonen. Men prospektet "vi tar av blöjan och ser vad som händer nu när det är sommar och man inte har så mycket kläder", är inte så lockande om "vad som händer" händer på en heltäckningsmatta. Det måste bli ungefär lika äckligt som att få en hund rumsren ;-). Och ute springer hon ju inte byxlös heller, framför allt eftersom vi inte har nån tomt. Och till Sverige ska vi ju inte den här sommaren, av förklarliga skäl. Så, det blir antingen till att hålla henne byxlös i vardagsrummet (och akta äkta mattan), eller ett väldigt spring till/på pottan.Håhå, vad mycket det är att håla reda på med stora (större) barn, bäbisar är liksom mer lätthanterliga ;-)

Inga kommentarer: