söndag 17 april 2005

Födelsedagshelg med efterföljande utmattning

Så har det firats födelsedag i dagarna två och bortsett från en ganska trött mamma, så verkar även den nyblivna två-åringen ha festat ut sig ordentligt: I natt sov hon hela natten utan att vakna en endaste gång (hurra, hurra, och kors i alla tak! Är det så här det känns att få sova!?) samt somnat igen klockan 11 i förmiddags på vår säng. Alldeles frivilligt kröp hon upp bredvid mig och somnade. Den stora frågan är om det är möjligt på något sätt att ha födelsedagsfirande varenda dag hädanefter. Ok, det tar bort lite av det roliga med att ha födelsedag och vännerna kanske inte riktigt vill gå på tårtkalas varenda eftermiddag, men om de slipper köpa presenter så kanske vi kunde locka hit dem åtminstone nån eller ett par gånger i veckan... Vad gör man inte för lite nattsömn?

Allt avlöpte i alla fall väl, från tårtor till presenter och Mathilda har fått en väldans massa nya fina saker. Mycket "bäbis"-relaterat förstås, två nya docker blev det, docksäng samt dockbarnstol. Och så diverse dockattiraljer. Den nya favoritbäbisen var en liten pojkdocka (eller ja, anatomiskt sett så är det väl en "neutrum"-docka, men "han" hade blå kläder, så jag antar att det betyder att det ska vara en pojkdocka, men vem vet ;-)) som Mathilda snabbt döpte till "bäbi Elli" (Elliot) efter bästisen I:s nyfödda lillebror. Förutom alla dockgrejer fick hon även några pussel och böcker, en gräsklippare som blåser bubblor, lera med tillbehör, lite kläder samt ett "björn (eller "brörn" på Mathilda-språk)dockskåp", som hon också är mycket förtjust i. Det gick helt klart ingen nöd på henne vad gäller presenter :-)!

Dagen idag avlöpte väldigt i lugnets tecken, herr Dahlstrand "tog igen sig" på golfbanan och Mathilda och jag lekte med de nya leksakerna (hon) och läste klart den senaste deckaren (jag). Man blir tröttare än vad man tror av att ordna barnkalas och baka tårtor. Dessutom träffade vi den nya städtanten, som verkar väldigt trevlig även om jag är klart skeptisk tills dess att jag 1) vet att hon kommer på torsdag som hon sa och 2) städar ordentligt. Kom inte och säg att bränt barn inte blir skeptisk mot städtanter ;-). Men hon pratade till och med om stegar för att damma takfläkten, så det hela bådar gott ;-)!

Nu ska jag sätta mig och ta itu med alla helgens bilder. Foton från Mathildas födelsedag och kalas kommer i morgon!

Inga kommentarer: