torsdag 14 april 2005

Födelsedagsförberedelser

Mathilda tror nog att det här med att fylla år är nånting som hon kommer att göra varenda dag framöver. Fast hennes födelsedag inte är förrän i morgon, så började firandet i dag, med cupcakes i skolan (eftersom hon ju inte är där på fredagar). Vi har pratat lite om att det är hennes födelsedag snart (återigen, abstrakt begrepp, men jag misstänker att "på fredag" hade varit lika luddigt det i en två-årings öron) och att man får tårta, eller "cake" som Mathilda säger då. I lördags när vi var ute och åt så drog vi dessutom en liten vit lögn om att det var Mathildas födelsedag, så då fick hon ju gratis glass (jag vet, det är inte helt ärligt, men å andra sidan så var det ju NÄSTAN hennes födelsedag, och gör man det bara en gång om året så spelar det ju egentligen ingen roll på vilken dag, huvudsaken är väl att man inte fyller år varenda gång man går på restaurang ;-)) och då lärde hon sig ordet "birthday". Så i morse när hon vaknade och jag frågade henne vad hon ville ha till frukost svarade hon helt sonika "cake" och när jag sa att vi inte hade nån tårta till frukost så lade hon för säkerhets skull till "cake birthday"... Vad ska man säga om det? Vår dotter tycker om "cake" :-). Det enda som fick henne att vilja gå till skolan var att hon såg att vi hade cup cakes med oss, och att de skulle man få äta när det var "snack"... Och åt gjorde hon med besked, jag önskar att jag hade haft kameran med när det var dags att hämta henne, för jag möttes av en strålande glad Mathilda med choklad i precis hela nyllet! Som det ska vara när man äter tårta.

Den mesta av min "lediga tid" (dvs när Mathilda är i skolan) gick i dag annars åt att handla inför barnkalaset på lördag. Jag begav mig till Arne´s (som amerikanarna förstås uttalar "Arniis" och inte nåt svenskt Arne, men det gör vi och jag tycker det är lika kul varje gång) som är en gigantisk affär där man kan hitta ungefär precis allt man önskar, och även en del som man inte hade en aning om att man önskade men snabbt inser att man inte kan leva utan, till olika fester och kalas; Allt ifrån bröllop, till examensfester och ett-årskalas. Det är kort sagt den perfekta kalasaffären, vad man än letar efter. Varje gång jag går dit förstummas jag över att det verkligen finns ALLT att köpa, grejer som jag ibland suttit hemma och tänkt att "hm, varför finns inte sånt att köpa" - jag skulle bara ha åkt till Arne´s för där finns det, nästan garanterat! När det inte är utplockat och utsålt, vilket händer allt som oftast och även idag. Mitt första val till "bordstema" var att ha Sesame Street och då framför allt Elmo-figuren, som ju är Mathildas stora favorit, men det fanns bara Elmo tallrikar kvar och allt annat i serien var slut (dukar, servetter etc), så det funkade ju inte alls. Så det fick bli fjärils- och blomtema istället, Mathilda tycker mycket om "fyes" (Butterflies), så det blir bra det också. Och så kunde jag kombinera tallrikar och servetter med billigare enfärgade dukar och muggar, så blir det billigare dessutom. Dessuom hade de hyllmetrar med party favors, dvs små leksaker och grejer att lägga i fiskdammspåsarna. Det svåra var bara att hitta grejer som är för barn under tre år, för alla roliga leksaker har småbitar eller annat som gör att de kommer med gigantiska varningstexter. Nu är väl en del av de varningstexterna lite överdrivna, men jag skulle ju verkligen inte vilja att nån av Mathildas kompisar skulle sätta i halsen för att de satt och gnagde på nånting som vi gett dem, så jag avstod från det ändå. Tillsist hittade jag i alla fall en hel del roliga småsaker, som kombinerat med typ klubbor och annat "stort" godis säkert ska passa även två-åringar. Jag är inte så förtjust i tanken på påsar fyllda med godis annars, Mathilda äter ju överhuvudtaget aldrig godis, och jag låter gärna bli så länge som möjligt. Å andra sidan vill man ju inte bli (ö)känd som den hypernyttiga mamman som bara ger bort russin eller nåt, det är ju inte heller så kul, så det fick bli en kompromiss ;-). I vilket fall som helst var jag mycket nöjd med mina inköp, trots att jag fick stå i kö för att betala i nästan 20 minuter och mina framfogar började protestera.

Nu återstår bara att åka tillbaka och köpa ballonger (heliumfyllda) på lördag, så är det färdigt. Vädret verkar dessutom vara på vår sida, det ska vara fint och soligt hela helgen, så det blir kalas i parken som planerat. I morgon ska "vi" (Mathilda brukar hjälpa till genom att äta upp smeten och fyllningen) baka tårtor och lite annat fikabröd, samt bjuda bästisen I på pannkakslunch. Fast först ska vi förstås sjunga och äta, just det, birthday cake PÅ RIKTIGT!

Inga kommentarer: