fredag 26 november 2004

Två veckor i snabb sammanfattning (nästan)

Följande scen utspelar sig i det Dahlstrandska hemmet en lördagsmorgon: Fru Dahlstrand (FD): "Jag tycker att vi ska göra om arbetsrummet till Mathildas rum
Herr Dahlstrand (HD):"Ok, det låter som en bra idé"
FD: "Och måla om tycker jag vi ska göra då"
HD (läser tidningen): "Ok, visst."
FD (Entusiastiskt): "Gult tycker jag det ska vara. När ska vi börja måla?"
HD: "Åk och köp färg då, om du vill måla. Men först måste vi tejpa."
FD: "Nä. Tejpa tråkigt. Jag vill måla. Följ med och köp färg vettja! Så kan vi tejpa sen och så börja måla i eftermiddag!" HD: "Först ska vi åka till gymet. Sen kan vi köpa färg."
FD: "Nej nej nej, vem bryr sig om gymet!? Jag vill åka och köpa färg, träna kan vi göra nån annan dag." HD: "Vi måste träna, det är nyttigt"
FD (obstinat): "Nej nej nej, jag vill inte träna. Jag vill måla!"
HD: "Jag vill träna först"
FD (motvilligt): "Ok då, men sen köper vi färg." Halva dagen går, vi tränar, fröken Dahlstrand sover middag. Ingen färg inhandlas, inget tejpande sker. Klockan är eftermiddag:
FD: "NU åker vi och köper färg!"
HD: "Men nu ska vi ju gå till parken med fröken Dahlstrand"
FD: "Nä baske mig, nu är jag sur, nu vill jag sätta igång, vi hinner aldrig måla!"
HD: "Börja tejpa då. Så åker vi efter färg sedan." FD (surt): "Det är tråkigt att tejpa, när ska vi måla!???" Efter många färdröjningar, inhämtas färgprover från affären och herr och fru Dahlstrand tillbringar en låååång stund med att titta på gult. Det finns oanade nyanser av gult, många fler än vad som möjligtvis kan vara nödvändigt:
FD (uppgivet): "Åh jag vet inte, det är så svårt... Gult eller gult?"
HD: "Bestäm du".
FD (beslutsamt): "Då tycker jag vi tar den här gula nyansen."
HD: "Är du säker nu på det?"
FD: "Nä. Men vi provar."
HD: "Och målar om igen? Nä, du måste bestämma dig."
FD (frustrerat): "Men jag VET inte. Jag tror den här blir bra. Den blir bra. Ok, jag har bestämt mig."
Färg inhandlas och nu är helgen slut vid det här laget. Nästa dag är det måndag: FD (evig tidsoptimist): "I dag ska jag börja måla! I morgon är det klart"
HD: "Men först måste du tejpa."
FD: "Glädjedödare."
Detta var början till familjen Dahlstrands målarvecka, vilket blev till målarveckOR, vilket blev till inte bara målande av väggar, utan även målande av möbler, samt allmänt "hemdekorerande".

Så sedan sist har jag bl.a. hunnit med följande: Måla ett rum gult, göra schablonmålningar i sagda rum, färga håret brunrött, gå på NASA-museum, köpa leksaker till dottern, gå på bio och se "Bridget Jones - The Edge of Reason" (myspys faktor och smårolig), måla barnstolar, titta på drösar av "Sesame Street" och "Maisy mus", måla bokhylla (även om herr Dahlstrand definitivt målade mer möbler än jag), ha ångest över att vi inte tagit Mathildas julkort än, måla små lådor, sätta upp gardiner och tavlor, åka på IKEA tre gånger, förbereda Thanksgiving-middag för 11 personer, laga sagda middag, äta och umgås med de 9 gästerna, möblera om gästrummet, sätta upp fler gardiner, sortera en massa papper, mattätta en halv matta, umgås med Mathilda, titta på "Shreck II" på DVD (lika bra som 1:an), gå på lekgrupper, ha playdates och fika, genomlida en veckas spöregn, se en Bette Middler-konsert (hur bra som helst!, baka två tårtor, skriva och skicka inbjudningskort till glöggfest, ha ångest över att vi inte tagit Mathildas julkort än (sa jag det?), sätta upp fler tavlor (eller åtminstone assistera maken), ta Mathilda till frisören, samt lite diverse allmänt vardagspyssel. Det har helt enkelt inte funnits fler timmar på dygnet att göra saker på, det är knappt att jag hunnit sova ;-). Dessutom, till råga på allt, har datorn varit på flytt i flera dagar och när den äntligen fick ett nytt hem, i Mathildas gamla rum, som nu alltså blivit arbetsrum, så fick den dela uttag med tv:n och fungerade därför inte. Urk. Note to self: Ring kabel-tv bolaget på måndag och be dem fixa!

Nu är det i alla fall i halvordning här hemma, fattas bara annat så effektivt som här har varits :-). Så nu är jag tillbaka igen och har någon mot all förmodan saknat oss alldeles väldeliga och vill veta mer om vad vi haft för oss, finns det lite foton i fotodagboken från flydda dagar! Själv är jag väldigt nyfiken på vad alla andra har haft för sig sedan sist, så det är hög tid att läsa ikapp hos favoriterna! På återläsande!

Inga kommentarer: