onsdag 19 november 2008

Sjukstuga

Kronprinsen, som mormor lite gulligt döpt honom till för att det blev så många småprinsar, är sjuk. I falsk krupp och med hög feber.

Som en liten het kamin låg han och "skällde" och väste hela gårdagsnatten - med mig bredvid sig, för annars sov han inte överhuvudtaget (Själv sov jag väl, mellan tröstande av skällande säl och konstant nappspottande bäbis, hela två timmar eller nåt. Attans vad pigg och alert jag varit idag.). Idag har han kamperat på soffan framför barntv i stort sett hela dagen, när han inte krupit in under soffbordet (?) för att sova lite. Eller hade en liten bajsolycka i mysbyxorna mitt på vardagsrumsgolvet. Över 39 grader hade han hela dagen -Ända fram tills ungefär en timme före sängdags, när han plötsligt blev feberfri och helt sprallig. Om än hostig. Förklara det den som kan.

De snälla föräldrarna försökte sig på att ge honom lite hostmedicin före sänggåendet, men det hade vi inte mycket för, för efter att ha fått tvinga i honom den (jag får väl erkänna att jag förstår honom, jag tycker också att flytande hostmedicin är fruktansvärt äckligt. Det säger jag dock inte till barnen.) så satt han en minut ynkligt snyftande. Sedan kräktes han upp den ihop med en halvsmält chicken nugget och otaliga klementinklyftor över hela herr Dahlstrand och halva badrumsmattan.

Det är kul med barn nästan jämt.

Inga kommentarer: