söndag 28 augusti 2005

Tvättankar

Eftersom det tvättas MYCKET i det Dahlstrandska hemmet, så kan man ju inte låta bli att fundera över just tvätt.

Vi tvättar i genomsnitt två gånger i veckan och nästan varje gång blir det exakt samma maskiner:
En vittvätt
En blå/mörk kulörtvätt
En röd kulörtvätt
En beige tvätt
Hur tråkigt som helst! Inga nya, roliga färger kommer och blandar sig i, aldrig att vi väl har kört en hel maskin gult tex. Nä, de få gula plaggen får snällt finna sig i att tvättas med vitt (ljusgult som inte fäller), rött (mer orange-gult) eller beige. Men röda kläder verkar vi äga en hel drös av, hela familjen, för det fyller upp nästan en full maskin. Ok, i det röda får också rosa räknas in och prinsessan råkar ju äga en massa rosa grejer,.

Men ändå, det gör det ju inte roligare att tvätta direkt, när det är så förutsägbart. Man skulle förstås kunna variera sig lite och typ slänga med nån liten röd strumpa i vittvätten, så skulle man ju kunna tvätta helrosa maskiner ett tag. Mamma fick nåt ryck när jag var liten och färgade en massa lakan rosa (med flit alltså), som sedan i sin tur färgade en massa andra saker rosa... Vi hade en väldigt rosa period där ett tag på 80-talet :-). Så kul var det inte. Så nä, inga röda strumpor i fel maskin.

Det enda annorlunda som händer på tvättfronten, är väl när nåt klädesplagg inköpts som är, ve och fasa, tvåfärgat! Typ röd/vit randigt, eller blått med vita ärmar... Då blir det lite spännande att försöka reda ut med vad eller hur detta plagg ska tvättas och om det ska komma ut lika tvåfärgat som när det åkte in. Lite spännande, sa jag, tvätt kan nog aldrig bli riktigt nagelbitande tyvärr. Ibland livar dock prinsessan upp det hela genom att placera små stenar och grejer i tvättkorgen som sedan får åka med av rena farten, eller så glömmer jag att ta fläckborttagningsmedel på prinsessans tröja med fruktfläckar, så att en vit t-shirt kommer ut med en massa "snygga" bruna fläckar. Har man inte att göra, så tar man sig. Tack och lov för den lilla klorinpennan, säger jag bara. Alla barnfamiljers stora räddare! Den skulle jag ha haft den gången för läääänge sen då jag av misstag slängde ner den ökända röda strumpan ihop med dåvarande pojkvännens innebandyuniform. Tröjan som, om jag inte minns helt fel, inte hade det minsta röda i sig utan var grön med vita ärmar, kom ut och var grön med rosa ärmar och pojkvännen var, om man säger det snällt, inte glad. Jag lyckades undvika singellivet genom att med en liten brödpensel PENSLA klorin på ärmarna, som faktiskt, trot eller ej, blev vita igen. Nöden är uppfinningarnas moder heter det ju, men inte uppfann jag nån blekpenna för det. Däremot fick jag köpa en ny brödpensel eftersom klorinet gjorde att alla hårstrån i borsten ramlade ur...

Roligare än så blir det inte när vi tvättar. Hur kul blir det hos er? Tvättar ni några roligare färgkombinationer? Slänger ni ner en röd strumpa på pinkiv? Nyfiken!

Inga kommentarer: