onsdag 11 juni 2008

Enarmad mamma

Det här blir ett en(a)handa inlägg, dvs skrivet med bara en hand (det tar lång tid det). Min högra arm har nämligen drabbats av akutinflamerad tennisarmbåge (tendonities) och helt gått ut i strejk. Inte bara gör den ont, men doktorn som jag tvingades hälsa på idag trodde även att kringliggande nerver blivit inflammerade, för jag vaknade i morse (Fel. Jag klev upp i morse, för eftersom armen gjort så ont hela natten kunde jag knappast sova nåt. Alltid lika roligt att vara vaken mitt i natten - och inte ens Sven är vaken!) och upptäckte att jag inte kunde 1) skriva ordentligt, dvs jag kan hålla i pennan, men utan tryck, så min handstil ser ut ungefär som en 5-årings med dyslexi) 2) knäppa knappar 3) hålla ordentligt i saker och ting. Då blev jag lite lätt orolig (panik någon?) och insåg att det nog var dags att gå och be att få en diagnos, även om det sedan visade sig att jag självdiagnostigserat mig själv alldeles utmärkt. Jag har haft samma saker förut, men aldrig såhär ont.

Så, vad gör man då för att läka sin arm? Jo, får en gigantisk kortisonspruta (det var det eller i pillerform, men doktorn tyckte inte att det var lämpligt att sprida ut det över flera dagar, pga amningen. Visste ni att kortison kan ge depression hos bäbisar? Inte jag heller, men det lät så hemskt att jag inte direkt ville prova heller :-/), en mitella att ha armen i och stränga order om att inte använda armen mer än absolut, absolut nödvändigt den närmsta tiden...

Hmmm... Det är ganska mycket en stackars högerarm "behöver" användas med tre barn i huset. Typ hela tiden. Har ni försökt byta blöja på en bäbis med en hand? Fläta hår? Skära bröd/frukt/laga mat? Och så vidare i all evighet. Det går inte, jag har INTE TID att ha ont på fler ställen nu. Basta, punkt, slut. Arrrrggggg, vad trött jag blir.

Inga kommentarer: