fredag 17 augusti 2007

Städsång på svenska

Jag trodde att jag tassade upp till ensamheten. I alla fall ännu en liten stund. Men det trodde jag väl inte på riktigt, egentligen, eftersom prinsessan har bosatt sig i vår säng den senaste tiden och har en osviklig tendens att vakna exakt när jag vaknar. Varför är ännu inte uträtt.

I alla fall hann jag knapps sätta på kaffebryggaren, innan jag fick sällskap i köket. Sällskapet sög i sig lite välling, och öste sedan ut en STOOOOOR burk med träklossar. Frid och ro, uppmandade jag mig själv, barn behöver skapa och vara kreativa och kreativitet föds ur kaos (Det vet jag visserligen inte om det är sant, men det låter bra när hela huset ser ut som ett bombnedslag)... Kreativiteten bestod i att mamma fick bygga ett hjärta av klossar (Till pappa.) och sällskapet lade ungefär tre små klossar på varandra. Sedan var hon färdig och ville spela Barbiespel. "Tar du undan klossarna då först." uppmanade jag, som just hällt upp mitt kaffe och inte alls var sugen på att ha klossar över hela köket. Sällskapet, som var ovanligt medgörligt, försökte påstå att det var jag som borde städa, eftersom jag ju byggt hjärtat, men gav sig snabbt och började plocka upp, alltmedan hon sjöng "Clean up, clean up..." En städsång, som jag tror varenda amerikansk unge kan och används överallt när man ska städa bort leksaker. Men finns det något liknande på svenska? Sjunger barnen i Sverige när de städar? Jag vet inte. Vet någon?

Inga kommentarer: