måndag 15 augusti 2005

Första dagen

Som jag är hemma själv (utan minsta släkting på besök :-)) med båda barnen en hel dag. Fast Elias inte gör så mycket väsen av sig, så är jag utmattat förvånad över att det kan kännas så mycket jobbigare med två barn än ett. Kanske var det det faktum att de lyckades med konststycket att sova i skift, dvs Elias sover ju mest hela tiden, men just de timmar som Mathilda sov middag tyckte han att det var lämpligt att vara vaken och få uppmärksamhet. Förklara det den som kan...

Mathilda hjälper gärna till med Elias, hon hämtar nappar och snuttefiltar när han är ledsen och säger (med mystiskt lika tonfall som mamma Dahlstrand ;-)) "Okej, okej, okej, jag kommer, jag här." när han gråter. Jag blir så stolt när jag ser henne, att hon är så snäll med sin lillebror (inte för att jag inte tror att hon inte kommer att bli trött på honom också). Det enda man måste passa på är HUR snäll hon är, hon vill väl men emellanåt täcker hon över hela honom med tre filtar och kastar nallar i huvudet på honom. Med största välvilja ska poängteras.

Elias har annars en ganska rolig egenskap; Han bräker som ett litet får! Framför allt om han får en rap på tvären eller nåt, då ligger han i sängen och låter "bäää" "bäää" med så uppmanande tonfall en femveckors bäbis kan uppbåda, tills dess han antingen rapar/kräks av sig självt, alternativt att man tar upp honom och hjälper honom på traven. I natt bräkte han i stort sett hela natten kändes det som, när han inte åt. Eller pruttade och bajsade, något han också ägnade en beskärd del av nattens timmar åt att göra. Jag blir ju lite hönsig när det gäller hans mage, eftersom den nu har varit så sjuk som den har, så jag funderade förstås över varför han var så "luftig". Tills jag kom på att jag själv kände mig lite lagom "luftig" också och att anledningen var den goda portion med bönor jag åt till middag i går... Håhå, stackars Elias, det är kanske inte konstigt att det lät som en liten utombordsmotor i hans blöja hela natten, mamma Dahlstrand kanske borde försöka komma ihåg att det hon äter, det äter också Elias. Men bönor som är så gott...

Inga kommentarer: