onsdag 17 augusti 2005

En mjölkgrötig hjärna funderar

När man sitter och ammar kan man göra två saker: 1. Titta på tv, 2. Fundera över saker och ting eller 3. Sova. Jag brukar göra #1, men eftersom jag hela tiden måste hitta program som inte kräver att jag sitter kvar och tittar när amningen är färdig (inte särskilt troligt att man sätter sig och ser en film liksom med en 2-åring i huset) och eftersom det ammas nåt väldeliga i det Dahlstrandska hemmet för närvarande (måste vara nån 5veckors växtspurt eller nåt, för lilleman växer samtidigt som jag får taxöron till bröst efter varje amingstillfälle, som knappt hinner återhämta sig innan det är dags igen.) och många stunder på dygnet är det verkligen bara skräp på tv, så blir det även en hel del av #2. Att sedan #2 har en tendens att övergå i #3 kan vi låta bli att låssas om just i det här sammanhanget.

Med mjölkmos i hjärnan, blir tankarna inte alltid de mest avancerade (Jag har insett att det inte blir nåt Nobelpris i varken kemi, fysik eller nåt annat heller för den delen de närmsta åren för min del. Något som jag visserligen sörjer, men accepterar. Så länge jag hinner få till det i tid till 40-årskrisen så...), men dock. Ett axplock av dagens funderingar:
Var kommer uttrycket "djävlar (djäklar?) i min lilla låda" ifrån? Finns det överhuvudtaget ett sånt uttryck? Eller har jag hittat på det? Om inte, vems låda åtsyftas och måste den nödvändigtvis vara liten?
Varför skriker alla bäbisar så fort mammorna tänker sätta sig ner och äta? Är nyfödda barn tankeläsare?
Är Brad och Angelina verkligen tillsammans, eller är alltihop ett påhitt av skvallerpressen? Och om de är tillsammans, var det Angelinas fel att Brad och Jennifer skiljde sig eller är det Brads fel eftersom han var den som var gift och vänsterprasslade och Angelina inte har några skyldigheter gentemot hans fru?
Vad är minnen? Alltså rent kemiskt/fysiskt i hjärnan, vad är de och kan man se minnen (alltså hos nån annan)? (Jag vet, här börjar det bli lite borderline Nobelprisvarning, men jag lovar, jag slutade ganska snart att tänka på just detta och somnade återgick till mer lättsamma tankar.)
Varför ska det vara så svårt att få en 2-åring att äta vanlig mat? Kan ett barn överleva på en diet till 90% bestående av yogurt, makaroner, korv, flingor och en eller annan liten frukt och grönsaksbit? Var hittar man recept på barnvänlig mat, inte för att jag egentligen vill laga sån mat, men ändå?
Varför suddade jag bort hela mitt musikbibliotek på min Ipod och var kan jag ladda ner gamla favoritlåtar utan att bli ruinerad/få äckliga virussjukdommar i datorn/bete mig allt för olagligt?Nån som vet svaren?

Inga kommentarer: