fredag 6 maj 2005

House

"Vi" har en ny lek hemma hos oss: Hus. Det vill säga koja, eller mer definierat; Koja i sängen med mamma och pappa som tältpinnar och Mathilda inne i tältet. Jätte,jätte roligt tycker prinsessan. Lite lagom halvkul tycker pappa Dahlstrand och alldeles otroligt okul tycker mamman. För det första får jag mjölksyra i armarna av min uppgift som tältpinne (Otränade armar? Ja alldeles säkert!) och för det andra får jag små anlag för klaustrofobi och framför allt syrebrist, av att sitta under ett duntäcke. För att inte tala om hur varmt det blir!

Mamma Dahlstrand blev därför alldeles otroligt glad nu på morgonen då prinsessan plötsligt insåg det roliga med att leka koja för sig själv. Ett paraply hängdes upp med stöd av vår sänggavel och så hängde jag dit stora handdukar. Mathilda kröp glatt in, krävde napp och snuttefilt, men låg sedan där inne i sitt "hus" länge och väl. Mamma Dahlstrand kunde under tiden både blåsa håret och borsta tänderna alldeles ostört, vilket inte händer varje dag. Det enda jag inte riktigt räknat med var det faktum att husets väggar, dvs handdukarna, envisas med att kasa av paraplytaket varje gång Mathilda rör sig där inne. Så ungefär var tredje minut rör dottern på fötterna, vilket får till följd att det först hörs ett "kaaaaas" (handdukarna) följt av ett missnöjt mutter (dottern) och till sist ett uppmanade "HELP HELP" (dottern igen, fast man skulle kunna tro att det var någon i desperat sjönöd som höll på att döden dö. Hon har inte riktigt lärt sig de olika nivåerna av hjälp än, så allt är i princip av värsta "jag dör NU om du inte hjälper mig"-graden.) , varpå mamman får kasta fön och tandborste all världens väg och springa och hänga upp handdukarna igen. Så "ostörd" morgontoalett var väl kanske att ta i, men jag slipper i alla fall få värmeslag och andnöd. För att inte tala om mjölksyra.

Jag har sett billiga barntält på IKEA, jag tror vi får ta oss en tur dit i helgen...

Inga kommentarer: