tisdag 12 april 2005

En liten utläggning om städtanter

Med risk för att låta som en total "desperate housewife": Jag har problem med våra städtanter. Den första kom aldrig när hon skulle, fast när hon kom städade hon fantastiskt bra och hann till och med stryka på de fyra timmar hon var här. Tyvärr försvann hon en dag hastigt och lustigt till Mexico och hördes aldrig mera av. Därav introduktionen av städtant nummer två. Städtant nummer två kommer som hon ska, men slarvstädar och går alltid för tidigt.

Från början skulle hon även passa Mathilda en del också, men då hennes begrepp av passande var att placera Mathilda, ensam, framför tv:n på nedervåningen (och då var hon typ 18 månader) i ett par timmar medan hon städade, så slutade den passningen ganska snart och vi ändrade istället dag, så att hon nu kommer en dag när Mathilda är i skolan i stället. I början när hon kom, så städade hon jättenoga och ordentligt, men i takt med att tiden gått har hon alltså börjat slarva mer och mer. Hon dammsuger runt möblerna och aldrig under dem, hon torkar inte av kladdmärken på dörrar etc, sånt som alltså syns hur tydligt som helst, däremot är hon väldigt bra på att ytstäda och lägga saker och ting i små prydliga högar så att det SER städat ut. Och visst, jag slarvstädar också allt som oftast, men det är i alla fall MITT hus och jag har inte betalt av nån annan att göra det heller. Däremot så talar städtanten alltid om för mig hur otroligt smutsigt det har varit och hon ber mig köpa diverse städmedel och grejer, vilket jag snällt gör, även om jag väl i mitt stilla sinne måste undra exakt HUR smutsigt ett hus hinner bli på 14 dagar och varför hon i såna fall, om det nu är så smutsigt, tycker att det är färdigstädat efter två och en halv timme, så att hon går hem då, men tar betalt för fyra timmar. Nåja, städtanter växer inte på träd (eller jo, här i Houston gör de nog det, men jag vill gärna ha en städtant som någon annan jag känner kan rekommendera, om man nu ska lämna dem ensamma i sitt hus liksom) och jag är ganska snäll, så jag köper badrumsrengörare och flyttar själv på sofforna för att dammsuga bort dammråttorna. Livet kan inte vara så där jättekul som städtant heller.

Varken herr Dahlstrand eller jag tycker att det är någon vidare bra idé att förse vår städtant med egen nyckel när vi rest bort, så därför har det blivit ett ganska långt hopp i städningen här under vårvintern, eftersom vi reste som små skottspolar till Sverige. Något som har lett till att det verkligen, på allvar, varit "very dirty" hemma hos oss :-), men det är ju liksom vårt eget fel. Så när vi kom tillbaka här senaste gången så ringde jag städtanten och frågade om hon kunde tänka sig att komma en timme extra nästa gång, mot mer betalning givetvis, för att göra en ordentlig grovstädning. Det kunde hon nu inte, för hon skulle ha med sig sin syster som hjälp och vad det nu var, varpå jag sa ok, då ses vi som vanligt. Nästa dag kommer städtanten, med sin syster, och jag tänker inte mer på det eftersom hon tidigare haft med sig sin dotter ibland som hjälp och mig spelar det liksom ingen roll om hon tar med sig hela släkten, bara det blir städat, vilket det ju alltid blir. De städar och jag får, som vanligt, en liten lista på olika grejer som hon vill att jag ska köpa och som jag köper. När de ska gå och jag betalar henne (jag gav lite extra betalt eftersom jag tycker att vi ju varit borta en del, som en trevlig gest och "ursäkt".), så säger hon bara att "idag kostar det dubbelt så mycket som vanligt." Va´, säger jag, varför det? Jo för att idag var hennes syster med och dessutom var det så "dirty". Först tänkte jag att "jaha, jo det är väl sant", men sen kom jag på att hon alldeles frivilligt tagit med sig sin syster, det hade hon ju uppenbarligen tänkt redan innan jag ringde henne och dessutom så har hon ju inte städat mer än vanligt! Dammsuga gör man ju liksom alldeles oavsett om det ligger fem eller tio dammråttor under sängen och det var inte tal om nån grovstädning a la fönsterputs eller nåt. Eller att vi kom överens om nån extra betalning innan, vilket vi faktiskt hade kunnat göra OM hon nämnt det. Så jag sa bara att jag tyvärr inte hade mer kontanter på mig och att extrabetalning var något vi måste diskuteras före hon städar, inte efter, så tyvärr, no more money. Varpå städtanten blev lagom småsur och gick.

Nu pratar hon ju inte så bra engelska, men hallå, så kan man väl inte göra!? Man kan ju inte komma överens om ett pris och sedan ändra sig hur som helst när det är dags för betalning. Det är ju som att gå på restaurang och beställa en pizza som kostar 50 kronor, få pizzan serverad, äta upp den och när det är dags för notan plötsligt krävas på 100 kronor istället! Jag kan förstå om hon tyckte att hon missat en del städning (ungefär två gånger totalt) hos oss för att vi varit bortresta, men det är ju ändå så att hon i såna fall antingen får dumpa oss för nån annan, vilket jag kunde ha förstått, alternativit diskutera det med mig för att komma på nån lösning, men inte bara klämma oss på pengar utan motprestation. Återigen, jag förstår att det är trist att vara städerska, men faktum är att de tjänar ganska bra, det är ju inte direkt gratis OCH det är hennes eget val (och något hon är stolt över, vilket hon SKA vara! Jag vill inte vara städerska, jag hatar att städa, så jag är full av beundran för folk som gör det.).

Så morreli morr på henne, operation hitta städtant nummer tre har nu inletts och på söndag kommer hon hit och "inspekterar". Vännen K rekommenderar henne varmt, men för att slippa höra hur fantastiskt smutsigt det är här (städtant nummer två fick mig alltid att känna mig väldigt skyldig och slarvig som tillät vårt hus att bli dammigt, även om jag inte riktigt förstod varför, för om jag sprang och dammade hela dagarna så skulle vi ju inte behöva nån städtant, så egentligen borde hon väl vara GLAD över att vi är ena lortgrisar ;-)?), har jag därför städat för städtanten idag ;-) och lär väl dammsuga ett par vändor till innan söndagen. Vi har minsann inga dammråttor under sängen, så det så... däremot ett par tre stycken under soffan. Ehm.

Inga kommentarer: