måndag 11 april 2005

Alla dagar som kom och gick

Ibland tänker jag på raderna av Peter Le Mark... "Alla de dagar som bara kom och gick, inte visste de då att det var livet som de fick". Och så tänker jag på hur viktigt det är att verkligen försöka ta vara på dagarna som ÄR, försöka leva i nuet och vara i nuet utan att hela tiden (oftast) tänka frammåt. Det är ganska svårt, för vardagen är ofta sig så lik och det är så lätt att hela tiden se framemot nånting så att den tid man lever bara blir transportsträcka dit. Eller som att man hela tiden ser framemot helgerna, till exempel, och så är det fyra, fem dagar i varje vecka som aldrig riktigt räknas. Men då skulle ju bara dryga hundra dagar om året riktigt levas eller hur man ska säga och hur lätt är det inte då att vakna upp en dag och undra vart livet tog vägen!? Det är lite lättare när man har barn, för de är sådana NUTIDSmänniskor, det finns inget begrepp om vad framtiden är, den existerar liksom inte som annat än möjligtvis en frustration (hur slug är man när man säger "snart" till ett litet barn? Hur sjutton ska de veta om snart är om en minut eller tre år?? Ibland blir jag trött på mig själv), men jag försöker bli bättre på att stanna upp och hejda mig själv och njuta av det som är. Jag blir bättre, men det är lätt att glömma.

Så vad har vi gjort med dessa dagar som bara kom och gick? Tjaaa... Mathilda och jag har varit ute mycket, eftersom det varit väldigt skönt väder och det verkligen känns som om man måste passa på innan all fukt och värme riktigt kommer nerdimpande på riktigt på en. Mycket park blir det och faktiskt en hel del badande i plaskpool, till fröken Dahlstrands stora glädje. Hon är en sån liten badanka så det inte är klokt! I går fick hon ett fullkomligt raseriutbrott då hon inte fick bada på kvällen, utan istället duscha med pappa. Hon skrek "bada bada" genom hela duschningen. Hon är nämligen inte bara envis, hon börjar få rätt långt minne också ;-). I lördags var vi ute och åt riktig mumsig biff med vännerna J & K, vilket som vanligt var mycket trevligt. Mathilda skötte sig exemplariskt och mumsade kycklingnuggets och åt macka som om hon inte gjort annat än gått på restaurang i sitt liv. Till efterrätt fick hon en Sunday med ett tomtebloss i, fast det var servitören tvungen att ta bort innan det brunnit ut, för Mathilda såg mer än lovligt skeptisk (och rädd) ut. Kan man väl kanske förstå, vad var det för konstig brinnande glass som serverades ;-)? Hon lät sig dock väl smaka när det "läskiga" väl var över.

Diverse små födelsedagspresenter har inhandlats till den blivande två-åringen också, konstigt nog mer än jag trott ;-). Det blir ju lätt så när allting läggs undan i en garderob "i väntan" och så kommer man inte riktigt ihåg vad man köpt. Fast det är inte några stora grejer direkt. Hon ska få en jättesöt docksäng/vagga av farmor och farfar, något som jag är övertygad att hon kommer att uppskatta eftersom det mesta i lekväg just nu är "bäbisar", och så får hon en gräsklippare som blåser bubblor av oss (vad gör man inte för att själv slippa stå och blåsa och blåsa när man har ett barn som älskar "bubbles" ;-)?). Sedan blir det lite mer dockrelaterade grejer och sånt. Tårtkalas blir det på lördag, i vår park (hellre utomhus än sju små kladdiga tvååringar inomhus!), även om det nog blir en liten liten tårta även på fredag också. Vi har i alla fall tänkt att vi ska sjunga för henne på morgonen, vi får väl se hur det mottages :-). Eller om mamma och pappa orkar upp, med tanke på lilla frökens skrikiga nattvanor. Hm.

I övrigt har vi väl mest njutit av mathandling, tvätt, strykning, blöjbyten, gräsbevattning (än så länge är den nya gräsmattan vid liv i alla fall, peppar peppar), dammsugning, vårens första skrubbsår, vårens första mygg (fel, dem har vi inte alls njutit av, de är PEST. Jag bryr mig inte om hur mycket man ska njuta av det lilla, myggor är inte en av de små njutbara tingen i livet. Så det så.), sparkar i magen, att badkaret i vårt badrum gått sönder ("Inte bada, bada trasigt" för att citera Mathilda. Tur att hon har ett eget badkar.) och vi därför har en badkarsfront liggande mitt i badrummet, mer tvätt, disk, matlagning... Kort sagt vardagens små guldkorn ;-).

Inga kommentarer: