torsdag 23 september 2004

I väntan på Ivan den mycket lite förskräcklige

Här nere i Houston kan man ju aldrig riktigt skrämma folk med snöstormsvarningar, så som de håller på uppe i north east (2 cm snö i DC= snöstorm), så här får de skrämma upp oss med orkaner och tropiska stormar istället, vilket är just precis vad de håller på med nu. "Ivan den förskräcklige", orkanen som höll på och härjade borta i Alabama och Florida förra veckan, har nu åkt uppåt landet en vända, vänt om och nu åkt iväg most Houston. Och tv-meterologerna har fått fnatt! De har "live storm coverage" en dag innan det ens börjat blåsa och varje gång som det har visat sig på kartan att Ivan nog inte kommer att "landa" just på oss, utan snarare lite mer nordöst, mot Louisiana till, så låter väder-gubben nästan ledsen över det faktum att vi inte ska bli drabbade, och fortsätter genast med att säga att "Ja ok, själva centret kommer nog inte på oss, men vi vet inte vad den ska göra sedan, den kan stanna över Houston och regna jättemycket. Det kan den faktiskt, akta akta (föregående måste läsas med typ en blandning av upphetsning och domedagsröst)". Först skulle den slå till vid två-tiden i eftermiddags, men då sken solen som bäst och det kändes inte det minsta stormigt, sedan skulle den komma klockan fem, så klockan sju (så solen fortfarande sken)och nu verkar det som om den redan har kommit (i Louisiana) och här hos oss regnar det inte en droppe och är helt vindstilla. Håhå, så mycket för den stormen. Ok, nu ska jag nog vara tyst, för om jag sitter här och moppsar upp mig allt för mycket så lär det väl börja regna och aldrig sluta och då mopsar jag nog så lagom. Så ok, det kan fortfarande bli storm, jag hoppas inte det, men jag hoppas det regnar lite lite, för då blir mina blommor glada.

Vi fick med hem en lapp från skolan idag, där det stod att det ska vara skolfotografering nästa vecka, vilket ju ska bli väldigt kul. Men ibland undrar man ju i sitt stilla sinne hur saker och ting brukar gå till: På lappen stod nämligen att vi inte behövde betala nånting vid fotograferingstillfället, men att (ordagrann översättning)"Vi skulle uppskatta om barnen var klädda för hel- eller trekvartsfigursfotografering"! Vaddå? Brukar det komma barn till skolan utan byxor? Eller brukar föräldrarna specifikt klä sina barn som typ nyhetsankare kan klä sig, dvs snyggt på överkroppen och typ pyjamasbyxor på underkroppen (och nej, jag påstår inte att Claes Elfsberg brukar sitta i pyjamasbyxor, det har jag inga som helst bevis för (fast jag skulle gärna vilja ha ett eller annat, om det är nån som har ;-)), det är väl mest att de SKULLE kunna, om de ville, eftersom de inte syns bakom sitt skrivbord.)? Det är klart, då skulle jag väl kanske också vilja ha lite förvarning, om det var så, men jag har faktiskt inte sett några som helst barn som varit klädda så i skolan, tvärt om ser de flesta alldeles normala ut. Jaja, vem vet? Jag gjorde i alla fall genast en mental noterning om att ta på Mathilda byxor på torsdag i alla fall. Ifall att jag skulle få för mig nånting annat, menar jag.

Vi fick med oss Mathildas första "skolarbete" hem idag, "cat toy painting", vad nu det betyder, jag antar att de målade med nånform av kattleksak, det är väl nån piffig amerikansk barnpysselgrej :-). Det är i alla fall rött och fint och framför allt gjort av vår dotter, så det får väl sitta på kylskåpet ett tag alldeles oavsett vad det nu föreställer:



Mathilda verkar ha nån förkylning på gång, hon har snorat som bara den, men än så länge (peppar peppar) ingen feber, så vi får hoppas att det stannar vid det. Det skulle väl vara väldans typiskt om hon skulle bli sjuk lagom tills i morgon, när pappa Dahlstrand och jag har barnvakt och äntligen både ska gå ut och äta och gå på bio, "bara vi", som ensamma vuxna. Inte för att jag på nåt vis önskar förkylningar på min dotter annars heller, men snälla jättegärna inte just i morgon. Hm, skulle väl inte förvåna mig om vi blir inregnade eller nåt istället bara för det... Håhå, det är väl bäst att jag går och tittar lite på väderleksrapporten nu då och håller lite koll på Ivan.

Inga kommentarer: