tisdag 31 maj 2011

Memorial over Memorial

Tiden går fort när man har roligt, och vips! så var ännu en helg, och en lång sådan, till ända. I går var det ju Memorial Day här hos oss och därför ingen skola, och inget jobb för herr Dahlstrand, och därför var det helg alldeles oavsett veckodag. Punkt slut.

Men idag är det, för andra veckan i rad, lyxliv lyxliv, tisdagsmåndag. Vårt underbara sverige-besök, som kom i fredags, drog vidare norröver (men efterlämnade en massa roliga sverige-tidningar, myyyycccket smågodis och presenter -TACK!!), barnen for iväg med bussen, herr Dahlstrand försvann i gryningen för nåt jobbmöte och minsta gullgrisen avlämnades, om än högt protesterande, på förskolan. Och huset blev tomt. Och tyst.

I lördags var det poolhäng under dagen och kvartersfest på kvällen, traditionsenligt. Det var tredje året i rad och det var lika trevligt som vanligt. Massor av god mat, mojitos (farligt goda!), mingel och massor av barn överallt. Precis som det ska vara. Och inte för varmt heller, inte minst. Herr Dahlstrand hade plockat fram vår rök (smoker), så det blev riktig Carolina BBQ "smoked butt" också - från gris, vill jag poängtera, inte av herr Dahlstrands bakdel då, även om det kanske kunde tolkas så.

Söndagen ägnade vi åt lite outletshopping, då det finaste sverigebesöket såklart ville klämma in lite sånt också. Tyvärr var det väldigt varmt och båda unga herrarna Dahlstrand hade bestämt sig för att totalt bojkotta allt vad affärsgående hette, så det blev väl inte fullt så njutbart som vi tänkt oss kanske. Men lite värme och gnäll har aldrig riktigt stoppat fru Dahlstrand från att gå i affärer - särskilt inte när de gnällande elementen kan dumpas av på herr Dahlstrand en stund (vilket förvisso gjorde att antalet gnällande Dahlstrands-män, stora som små, utökades till tre, men det är en heeeelt annan historia). Så lite snabb-shopping senare kom jag hem med.... tadaaa... en t-shirt. Och två små plastbyttor till barnens lunchlådor. Man skulle kunna kalla det antiklimax, jag väljer att kalla det för smart shopping...

Det blev i alla fall mycket trevlig bilåkning hem från outletten ihop med bästa M-L; Ett litet snabbt Starbucks besök och sedan snattrade vi oavbrutet hela vägen hem och lite till, medan herrarna fick åka i Hebbe-Volvon och prata om vad det nu är män tycker om att prata om vad gäller bilar.

Sedan blev det bort-ätar-middag igen, denna gång hemma hos trevliga grannar, med rökt gris-rumpa #2, men nu i mexikansk tappning. Lika gott och trevligt som föregående kväll och familjen Dahlstrand förvandlades återigen till värsta party-djuren och kom inte hem förrän efter midnatt (Ok, partydjur och partydjur, vi pratar väl inte direkt tigrar och lejon här, men typ party-igelkottar eller nåt.). Stackars sverigebesöket måste ha trott att vi lever så här varje helg, ha ha.

Av förståeliga skäl blev måndagen något trött och sömnig, med mycket pool igen och en lite hängigt, trött Loppa samt fortsättning av helgens största händelse alla kategorier - Lillgrisens potträning!!

Johominsann, mamma Dahlstrand bestämde sig hastigt och lustigt för att inte bara lillgrisen var redo, utan även hans mamma, för ett temporärt liv med kissiga byxor och, ve-och-fasa, heltäckningsmattor. Lillgrisen själv tyckte väl initialt att idéen var så-där bra och att han trivdes rätt bra i sina blöjor, men efter att ha kissat på sig en gång, med tillhörande "mamma-det-rinner-nånting-blött-på-mina-ben"-panik så var han plötsligt med på noterna. Nu kissar han gärna på pottan och hjälper ännu hellre till att tömma den samma (urk), så heja heja Sven! Jag hoppas, drömmer om, fantiserar om, önsketänker tror att vi faktiskt köpt vårt sista paket blöjor!... Vilket i sig är lite bitterljuvt; Underbart att inte hålla på med fler bajsblöjor men också väldigt konstigt att efter åtta år inte ha någon med blöjor i huset längre. Att ALLA mina små barn, är så stora.

Jaa, det var väl den långhelgen i stora drag. Nu räknar vi ner till skolavslutningen nästa fredag, om vi inte dött av värmeslag innan dess, idag hade vi 98 grader F, vilket väl en 37 grader C nånting och det, mina vänner, är alldeles för varmt för mig i längden. Blä.

Sedan blir det poolhäng på heltid ett litet tag, några summer-camps, en väldans massa swim-meets väntar runt hörnet på områdets simlag där Loppan är med, ett antal isglassar ska ätas upp, en eller annan garderob till rensas ur och så om en dryg månad åker vi till Sverige!

Hej vad det går!

3 kommentarer:

Mrs.McGlaun sa...

Det låter som en trevlig Memorial Day weekend!
Shit vad jag skrattar åt "Party-Igelkott".

Loppan flyttar västerut... sa...

Fniss! Verkar som att ni haft en bra helg ni med. O vad är det med swim team. Verkar nästan galet mycket jobb ju. Bara att bita i det sura sim-äpplet och reda ut stormen. Fick signa upp mej som voluntär, fick o fick... Här ska tidtagas!
Kram

Charlie sa ... sa...

Full fart på er Memorialweekend! Och varmt är det ser jag. Drick vatten!! Jag klär mig aldrig rätt. Jag tittar ut det ser lite molnigt ut och så tror jag att det är svalt. Efter några timmar drar värmen igång och jag är den på kontoret som håller på att avlida av värmeslag.

Jag har inte snitsen på det här!

Låter iallafall skönt med poolhäng, isglassar och nedräkning till Sverige.

Kram!