torsdag 31 mars 2011

Spring cleaning

Jag är ju inte bara mamma; Jag är städersta, kock (jag vägrar att vara kokerska, då får jag storköks-feel och ser framför mig mattanterna i lågstadiet med hårnät och träskor, oskalad kokt potatis och nassi goreng, med Findus frysta blandade grönsaker som det mest exotiska inslaget.), chaufför, buttler, hembiträde, barnvakt, studievägledare, spirituell vägledare (aftonbönen), personal shopper, bank, consierge, sekreterare och ja, en miljon andra saker.

Med ovan sagda törst jag konstatera att jag defnitivt är en hemmafru, om än inte desperat, och har stenkoll på vårt hem och familjen. Men en sak som jag inte fattar, finns det riktiga 50-tals hemmafruar kvar? För nu yrar alla tidningar och tv här om spring cleaning - vårstädning -  och jag står som ett levande frågetecken.

Ok, så i dagens moderna samhälle med skurmedel för varenda vrå i huset och mer därtill, dammsugare som kan tvätta heltäckningsmattor och även små dammsugarrobotar, så vårstädar vi? Lever alla andra i dammiga råttbon hela vintern och bryr sig inte om det förrän solen tittar fram? Städar folk badrummet en gång i halvåret, när toaletten typ blivit gul istället för vit (uäck!)? I am not getting it. Vårstädning för mig är min farmor, som var hemmafru när jag var liten åtminstone, och som hade ett perfekt välstädat hem. Hon skakade lakanen i sängen varje morgon, lagade frukost till farfar och hade städrock. Hon vårstädade.

Men jag, jag städar ju liksom hela tiden, när det behövs. Med en Sven i huset, dammsuger jag typ tre gånger om dagen i köket, eftersom jag avskyr att få smulor under fötterna. Jag torkar lister och persienner när jag tycker att det ser dammigt och kladdigt ut, inte för att det är vår, eller höst eller jul. Kanske städar jag inte alltid grundligt från källare till vind, men även i etapper så blir ju allt regelbundet ordentligt städat under året ändå. Jag tycker att det verkar förfärligt att behöva tänka att "nu är det vår, nu åker hucklet på och så måste jag städa hela huset till det är skinande". Bättre att ta lite här och lite där, är min melodi. Jag är helt inne på 15-minuters metoden: 15 minuter städa/annat tråkigt, och så 15 minuter något mindre trist osv.

Jag kanske inte är så hemmafru-ig som som jag trodde? Men det  känns faktiskt ganska bra.

3 kommentarer:

em sa...

Jag kan inte svara, för jag har också undrat?
Men vår familj har chockat ett antal personer i vår omgivning, som tycker vi är originella bohemer som inte städar bara för att det är jul, påsk eller vår i största allmänhet. Jag byter inte ens dukar och gardiner efter årstid - så du förstår vilken missanpassad individ jag är.
Margaretha

Jenny sa...

Margaretha: Haha, här har du en missanpassad till! Jo, jag lägger kanske på en julduk, det gör jag, men gardiner -not a chance. Hurra och grattis till de som orkar, det är trevligt och det blir ju lite årstidsskilnader hemma, men hurra och grattis lika myckettill oss som inte gör det :-)!

Loppan flyttar västerut... sa...

Fniss, vi är den moderna hemmafrun, med lite inslag av glam. För visst, lite 15 minuters städning o 15 min bloggande är glam. Fy för julstädning o sånt, Inte min grej heller.

Kram