söndag 6 februari 2011

Superbowl

Så, nu har vi gjort vår medborgliga plikt och gjort som ett par hundra miljoner andra amerikaner och avnjutit årets Superbowl, finalen i amerikansk fotboll.

Eller kanske rättare sagt så har vi avnjutit en massa appetizer; Buffalovingar, chili, chips, dip och en eller annan malplacerad liten grönsak, tills magen står i hundra hörn. Allting nedsköljt med olika former av alkohol. Gott gottigottgott, men  man går ju inte direkt och lägger sig och känner sig fräsh och hälsosam...

Nåja, det kan det vara värt en gång om året, om så är fallet. Vi hade i alla fall trevliga grannar och vänner över och det var roliga reklamfilmer.Vilket, om jag ska vara helt ärlig, och är det bästa med Superbowl. Själva fotbollen är väl verkligen sådär intressant, och alla fanatiker får ursäkta hädelsen av den amerikanskaste av alla amerikanska nationalsporten, men hur mycket jag än lär mig om den sporten, så är det väldigt svårt att komma ifrån det ursprungliga intrycket att det är ett gäng mer eller mindre gödiga män som springer runt i trikåer och slänger sig i en hög på varandra i tid och otid.

Nu, dags att gå och lägga sig och idissla. Varför de envisas med att lägga ett sådan här stor mat- och framförallt kanske drickevenemang klockan halv sju på en söndagkväll är även det obegripligt. Men så är de ju lite som de är, di där amerikanarna.

4 kommentarer:

Malin sa...

Låter som min kväll :)
Jag tycker förresten också att halv 7 söndagkväll känns lite konstigt för festligheter...

OhioGirl sa...

You are making me homesick - I just moved to Stockholm and totally let the Superbowl go by this year without doing anything, I kind of forgot it was happening... maybe I'm Swedish already?!

Annika sa...

Det har jag alltid reagerat på: varför har man superbowl en SÖNDAG, och inte en lördag. Kan säga att jag var ganska spak på måndagen.
OCH precis som du bryr jag mig noll om amerikansk fotboll, men reklamen är ju lite kul...

Jenny sa...

Malin: Du, jag och de där andra hundra miljonerna, ha ha. Jag har läst ngnstans att det konsumeras tillräckligt mycket guacamole under superbowl att fylla fotbollsstaion halvvägs upp... Kram!

Ohiogirl: Welcome to Sweden! Well, the Swedish newspaper sure made a big deal of who won the Superbowl, but I guess that the urge to eat appetizers at midnight and then stay up until 4 am, is limited ;-). So yes, you have become Swedish, ha ha.

Annika: Men VEM bestämde att det ska vara på en söndag och varför kan man inte bara ändra det? Vissa traditioner kan man ju förstå att de är heliga, typ Thanksgiving i november och inte i juni, men Superbowl på en söndag, när lördag så uppenbarligen är ett bättre alternativ - I don't get it! KRAM!