torsdag 4 mars 2010

Ålder är tydligen ett lite känsligt ämne i dessa dagar

Råkade halka in på en av alla dessa småhippa (enligt dem själva defninitvt. Enligt andra, tja mer tveksamt) stockholmsbrudarnas blogg. En  sån där "jag-bloggar-om-livet-på-klubbscenen-blandat-med-lite-mode" typ blogg. Som jag faktiskt aldrig läst förut, men som jag ansåg att jag väl borde läsa ett par inlägg på för lite nutidsorientering, om inte annat.

I alla fall. Bortsett från att ett par inlägg var alldeles tillräckligt för att få mig att inse att jag nog inte behöver läsa sådana bloggar just nåt mer -vi lever inte ens bara inte i samma stad, vi lever inte ens på samma planet tror jag, vilket är helt ok. Ingen av oss avundas nog den andres liv. Men också för att jag har väl aldrig känt mig så uråldrig!

Det lilla hjärtat hade ett inlägg om stringtrosor (och nej, det var inte trosorna som sådana som fick mig att känna mig gammal, jag har inte uppnåt tanttrosor-över-naveln stadiet riktigt än) som hon inledde med (ej ordagrant)... Jag minns när jag var 13 år och hade idrottsdag i skolan en gång och jag skulle gå på spinning...

SPINNING!!??

Men hej hallå, när jag var 13 år, vilket inte känns så länge sedan men antagligen var någon gång under yngre stenåldern, så fanns det väl ingen spinning. Och hade det funnits hade det definitivt inte hört hemma på någon idrottsdag. När jag var 13 år hette det dessutom inte idrottsdag, det hette friLUFTSdag vilket innebar precis det ordet säger; Ut i friska luften-dag.

Aerobics med Jane Fonda och Gymping med Susanne Lanefeldt hade precis kommit och var så hippt och käckt så det var inte klokt. I styrda färgglada trikåer, gymnastikdräkt typ och naturligtvis benvärmare (som väl värmde typ fotknölarna eller nåt) skulle man hoppa runt till hög musik. På gummimattor, så att benhinnorna riktigt fick känna att de levde.

Men absolut inte på friluftsdagar! Aldrig i livet, då skulle vi orientera (om det var på hösten), åka skidor eller skridskor (på vintern) eller ha skolmästerskap eller andra friidrottsrelaterade saker (på våren). Ute skulle vi vara och det iförda för ändamålet avsedda kläder. Punkt slut.

Jag var ingen större fan av friluftsdagar. Jag hade nog gillat att vara 13 år på 2000-talet bättre. Jag har mycket hellre på mig stringtrosor och går på spinning, än fryser fötterna av mig i trånga skridskor på knagglig is eller villar bort mig i skogen nångång i slutet av oktober.

Stringtrosor som 13-åring förresten? Är det också helt normalt nu för tiden? Jaja, vad vet jag, jag hade ju björnkolt typ...

Och helt OT, men varför varför varför skulle alla tjejer envisas med att ha konståkningsskridskor på oss på friluftsdagarna, som vi trippade runt i, när killarna i hockeygrillor såg ut att ha det så mycket enklare? Och om vi nu skulle traggla runt varv på varv på den spolade idrottsplatsen, varför inte långfärdsskridskor!? Konståkningsskridskor, herregud...

I alla fall. Jag har då konstaterat att jag får avsluta den här dagen lite, lite mindre glatt än jag började den: Jag är inte bara en dag närmare döden, jag är en brontosaurus eller nåt. Så gammal att spinning inte ens fanns när jag var tonåring!

Aj den sved.

Men stringtrosor fanns i alla fall! Alltid nåt!

2 kommentarer:

Desiree sa...

Jättebra skrivet. Nejdu spinning hade man inte hört talas om på den tiden. Friluftdagar var ju underbart. De skulle de nog behöva nu också. För att trösta dig kan jag tala om att jag aldrig har gillat stringtrosor vare sig då jag var 13 eller 33. Stringtrosorna kan de få behålla för sig själva. Ha en fin dag.
Kram

Jenny sa...

Desiree: Mja, mina friluftsdagar var inte så särskilt underbara vad jag minns. Jag tycker bara att det är en lång radda minnen av regn och kyla. Men så har jag nog aldrig varit friluftstypen direkt, till skillnad från Herr Mulle som jag är gift med ;-). Stringtrosor har jag faktiskt inte nåt emot just, om det bara inte är såna där "ett-snöre-i-rumpan" typen. Men de som är lite halvbredare, blir snyggt under byxor tycker jag och inte är det speciellt obekvämt. Men jag hade det definitivt INTE när jag var 13 :-O! Kram!