måndag 1 februari 2010

Snowday eller vad man nu ska kalla det

Idag såg det ut så här på vår garageuppfart:


Och så här så det ut på vägen utanför...


Därför förstår väl var och en att skolorna var stängda idag. Inte? Jag har bara en sak att säga och det är; Vi bor i södern och ibland är det tydligare än andra gånger.

Här gäller nämligen devisen "Alla för en". Nu fick norra delarna av stan, och skoldistriktet, mer snö än vad vi fick och därför kan inte vi heller gå i skolan, fast det är helt barmark här. När det är snö och is så kan inte skolbussarna köra (och tack och lov för det, eftersom jag tvivlar på att någon av skolbussförarna har någon som helst vana vid vinterväglag.) och alltså måste skolorna vara stängda. Alla skolor. Fast det var torrt eller blött på vår gata och alla gator runt omkring oss och ingen enda skolbuss skulle köra på vår hala garageuppfart (som ligger mot norr och aldrig får nån sol på vintern). Mot eftermiddagen var det uppemot 10 grader varmt och inte fanns det det minsta gnutta snö kvar att leka i heller. Men vi hade snowday lik förbenat.

Nu får barnen gå i skolan på President´s Day den 15 februari istället, när varenda annan kotte är ledig. Har vi riktig otur så blir det ingen skola imorgon heller, för det ska kanske komma underkylt regn ett par timmar under sennatten. Då får barnen återigen vara hemma en dag och istället gå i skolan nån annan helgdag eftersom gud förbjude att man kunde ta igen en missad dag under resten av skolåret. Åh nej.

Det bästa av allt är att de inte kan bestämma i kväll huruvida skolan ska vara stängd i morgon, nej minsann. Det bestämmer skoldistriktet klockan fem i morgon bitti och då ringer det en automtisk röst till alla föräldrar för att meddela att stängt. Klockan fem på morgonen!? Jag förstår att det ska vara en service, men det är en vänlig gest jag tror att jag kan vara utan.

Jag har stängt av ringsignalen på telefonen för säkerhetsskull.

Inga kommentarer: