måndag 26 januari 2009

Self centered is my middle name, inte Sara Lidman

Note to self: Gå inte och klipp dig hos hårfrisörer som just fått veta att de ska opereras för lungtumörer. De fokuserar, av förståliga skäl, nämligen mycket dåligt på ens hår och det är då lätt hänt att man kommer ut och ser ut som en rotborste i håret. Som en lite lätt uppspiffad Sara Lidman ungefär. Detta kunde ju vara trevligt och lyckat om man var just Sara Lidman, och helst inte död då, eller om man önskade sig en frisyr som Sara. Om så icke är fallet så är det rätt trist. Och fult.

Innan jag blir fullkastad med lera för att jag är egoistiskt blasé och okänslig för andras problem och sorger, vill jag få tillägga att bortsett från viss missnöjdhet över min nya rotbortsfrilla (men det är bara hår, det växer ju ut), så blev jag faktiskt helt otroligt berörd av att få höra min frissas historia.

För ett halvår sedan fick hon reda på att hon har glutenallergi, så skulle hon röntgas innan nyår för gallproblem och då hittar de, av misstag, en tumör i hennes ena lunga (som bara råkade komma med på magröntgen, snacka om tursamt), som hon nu alltså ska opereras för. Nu tror och hoppas de förstås på att det inte ska vara en cancertumör, utan nånting ofarligt, men stackars stackars människa! Hur mycket hälsoproblem kan man drabbas av på en gång? Och hon är naturligtvis jätteorolig för sitt jobb såklart, eftersom allting handlar om att bygga upp en trogen kundbas i hennes yrke; Folk som kommer tillbaka till just henne varje gång de ska klippa sig. Skulle hon nu bli borta ett par månader efter operationen så vet hon ju att folk kommer att gå och klippa sig under tiden hos någon annan och den stora frågan är då om de kommer tillbaka till henne sedan igen? Plus att hon ju förlorar massor av pengar på att vara borta i ett par månader, eftersom den sjukpeng via sin arbetsgivare som hon har rätt till, är baserad på hennes grundlön, vilken är pytteliten eftersom det antas att hon får upp lönen med dricks. Men dricks får man ju bara om man jobbar...

Jag kommer i alla fall att gå tillbaka till henne igen, jag brukar vara himla nöjd i vanliga fall, och jag skulle inte klara av att gå till nån annan på samma ställe, om/när här hon är tillbaka. Snacka om dålig karma (och Jenny, att klaga på sin frisör när frisören är sjuk är.... Vad? God Karma? Hm, ja, nej. Inte bra. Ingen karma där.). Fast jag vill verkligen inte bli rotborste igen. All things considered. Nej. No way.

1 kommentar:

Marianne sa...

Jag hade nog väntat med att klippa mig tills hon är sjukledig och sedan gått tillbaka till henne när hon är tillbaka. Hoppas hon blir frisk. Och att ditt hår växer ut snart igen.