lördag 25 oktober 2008

Popcornsnostalgi

Loppan har kompisen L här i kväll på flickornas första "sleepover" och peppar, peppar this far så har det gått som smort. Pizza har avnjutits, det har lekts och busats och nu avslutar tjejerna med "Barbie Mermaidia" och popcorn i soffan.

Jag har läst så mycket skräp om microvågspopcorn och transfetter, så jag brukar poppa själv på det gamla hederliga sättet i kastull (vi äter dessutom inte popcorn så ofta att det stör, så det är inte så betungande direkt). När jag stod där ikväll och poppade så fick jag jordens flashback till när vi hade fester i skolan, typ de där första med ryska posten etc. Då var det alltid popcorn med. Popcorn och ostbågar och det var liksom jordens party med det. Det fanns ju inte så mycket annat, eller jo, typ vickningschips och grillchips tror jag. Sourcream and onion fanns i alla fall inte än. Och så hemskt lastgammal är jag dessutom att jag minns när jordnötsringarna kom och det kändes hur poppigt som helst...

Ack ja, vart tar tiden vägen ;-)?? Och det som är värst av allt egentligen är ju att det här var på 80-talet, det var ju inte på mormors tid. 80-talet kändes ju ändå ganska modernt, åtminstone tyckte ju vi det, och ändå saknades det ju hur mycket som helst då (tidigt, mitten av 80-talet. Det kom ju mer sedan och det känns som om det var stor skillnad mellan tidigt och sent 80-tal, har jag rätt?), som vi tycker är självklart idag; Microvågsugn, mobiltelefon, internet, email, CD-skivor... Herre jösses, jag kommer ihåg när vi fick video (VHS) och hur vi gick till macken och hyrde film från deras typ två små hyllor värt och tyckte att det var hur spacigt som helst! Den utveckligen gick verkligen supersnabbt, och så vips! så fanns inte VHS längre utan alla hade DVD... Och nu, ja nu är DVD på väg att bli omodernt och alla streamar och laddar ner.

Jaja, det är väl ett tecken på att man v e r k l i g e n håller på att bli gammal, när man kan titta tillbaka och tycka att 25 år bakåt, inte alls är så länge sedan. Jag slår vad om att det bara kommer att bli värre :-).

2 kommentarer:

Annika sa...

Nostalgi är bara så otroligt KUL!! Och rätt som det är dyker ngt gammalt minne in i hjärnan. Som popcorn! Visst var popcorn gjutet på ALLA fester. Våra mammaor var nog inte så glada efteråt...POPCORN ÖVERALLT!! T.o.m i sängen...
Jordnötsringarna ja! ALLA älskade dom!!
Och du har rätt 80-talet kändes ju så hippt för oss, haha!! Men som dagt, i backspegeln är det rena,rama stenåldern.
Kommer du ihåg videoboxarna då? Dom som man hyrde innan man skaffat VHS...HAHAHA!!
Oh the memories!!!
Kramar från ett soligt Reston!

Jenny sa...

Annika: Jamen gud pocornstädning! Mina barn får aldrig ha popcorn på några kalas :-)... Som om chips smular mindre då, ha ha. Men som sagt, det är ganska roligt att minnas ändå! //kram