onsdag 22 oktober 2008

Onsdagsrecept: Crawfish etouffée

Det här receptet är så "äkta" cajun cooking jag kan komma -jag fick det av en väninna i Houston, vars mamma är från Louisianna ;-). Alldeles oavsett autensiteten, det är jättegott!

500 gr kräftstjärtar -OBS! inte svenska, i lag, det blir alldeles för salt. Det ska vara alldeles naturella.
120 gr smör
1 mellanstor lök, skalad och hackad
½ grön paprika, hackad
1 msk worchestershire sås
2 vitlöksklyftor, finhackade
1 msk paprikapulver
2 msk majsstärkelse (maizena)
5 dl vatten
Tony Charras-krydda, efter smak. Jag har faktiskt sett den i svenska mataffärer också, men om den är svår att hitta så innehåller den framförallt salt, men bl.a. också paprika, vitlökspulver, lökpulver, rödpeppar.

Krydda kräftstjärtarna (tina om de är frysta) med kryddorna. Jag brukar ta ca 1-2 msk Tony Charras. Smält smöret med paprikapulvret i. Stek kräftstjärtarna ca 5 minuter i smöret, ta bort från pannan. Stek grönsakerna i kräft -och kryddsmöret som är kvar i pannan, ca 10 minuter på svag värme. Tillsätt vatten och worchestershire sås. Sjud på svag värme i 45 minuter. Tillsätt kräftstjärtarna efter ca 40 minuter. Rör ner majsstärkelse och krydda ev mer efter smak (Det ska vara smakrikt, men inte direkt starkt). Servera med ris.

3 kommentarer:

Annika sa...

Låter gott!! OCH inte svårt!! det kan jag tänka mig att pröva!
KRAM!

Victoria sa...

Men hur blir kräftstjärtarna om de ligger och sjuder i 45 minuter - blir de inte sega? Annars låter receptet jättemumsigt! Kram/Vic

Jenny sa...

Annika: Lätt och gott, precis som mat ska vara tycker jag också! //kram
Victoria: Bra poäng! Och du har helt rätt, det var jag som råkade "lägga i" dem för tidigt när jag skrev in receptet här, de ska inte ner förrän 5 minuter före slutet! Tack för att du var uppmärksam, jag ska genast ända! //kram