måndag 29 september 2008

These are interesting times

Den vacklande amerikanska ekonomin har knackat på dörren även i vår hjältinnas lilla hus i västerled; närmare bestämt vårt. Den stora banken som maken jobbar för, har något hastigt och lustigt gått och sålt sig (bankprostitution?) till den ännu större banken i norra västerled. Vem kunde ha trott det får ett år sedan? Ok, säkert fanns det en massa analytiker och förstå-sig-på:are som kunde och som för länge sedan såg, vartåt det barkade, men jag kunde det då i alla fall inte.

Nu verkar det inte fullt så illa som det kanske kunde ha blivit och faktiskt har just "vår" (I nöd och lust var det ju.) lilla division av banken inte sålt sig, så för oss är det kanske just inte världsomvälvande just nu, men för den delen inte mindre kaotiskt i största allmänhet. Antagligen reder allt upp sig i slutändan och man lever i en ny, men icke desto mindre, verklighet. Change is good, sägs det ju, och det är det.

Bara det inte blir för mycket av det onda. Mindre bra att det föreslagna finans-krispaketet just röstades ned i kongressen. Mindre bra att börsen just nu gått ner nästan 500 points (som jag inte vet vad det heter på svenska) och bara verkar fortsätta nedåt. Mindre bra dag, helt enkelt tror jag man får konstatera. Fast för all del, inget ont som inte har nåt gott med sig. Om man vill köpa aktier så är de ju rätt billiga just nu. Till exempel.

Det finns alldeles för få husmorsbloggar på svenska om börskurser och ekonomi har jag upptäckt. Antagligen för att det finns alldeles för få svenska husmödrar, vare sig de är desperata eller inte. Om jag bara lyckas bli lite mer intresserad, och mer svängd i den sortens lingo, så kanske jag startar en. "Blöjor, barn och börsen"

Tills dess gör jag som loppan och lever på hoppet. Det får definitivt bli dagens sista klyscha.

Inga kommentarer: