måndag 9 juni 2008

Lite äckligt effektiv

För att vara jag då, har jag varit idag. Jag är annars alldeles utmärkt bra på att leva enligt devisen "Gör ingenting idag som du kan skjuta upp tills i morgon", vilket, erkänner jag villigt, är ett mycket dåligt devis att leva efter. Så därför har jag bestämt mig för att bli bättre på att få "tummen ur", framför allt eftersom livet känns så mycket lättare, och framför allt stressfriare, om saker och ting är gjorda, sorterade och på sin plats... Ha ha ha, ok, nu ska jag inte ta i så att jag spricker, vad skulle jag göra utan mina allerstädes närvarande högar, men i vilket fall som helst så kan jag ju försöka beta av saker på mina to-do listor i alla fall inom rimlig tid.

Därför har jag i dag: Skrivit ut och fyllt i namnanmälan för Sven att skicka till Skatteverket (appropå det, men hur tänkte de på Skatteverket när de bestämde sig för att döpa om sig? Ok för att Skattemyndigheten inte hade jordens festligaste klang, men så är det ju inte jordens festligaste ställe vi pratar om heller. Och Skatteverket låter alldeles för mycket typ gråsosse betong-70-tal och framför allt så tänker jag bara på Televerket... Big misstake, enligt mig, big misstake. Tänk vad pengar det säkert kostade att "branda om" sig med loggor och allt - Till nånting ännu värre!), kontaktat konsulatet i NY om att ansöka om samordningsnummer till honom (Bäbisar födda utomlands till svenska föräldrar får inte personnummer, de får samordningsnummer med konstiga siffror - Elias till exempel är inte född 0708, han är född 0768... Säkert nåt bra med det också, jag har bara ännu inte förstått vad. Men så var jag ju inte med och döpte om Skatteverket heller, så jag ska nog bara vara tyst och sitta i ett hörn.), kontrollerat var jag kan åka och hämta hans födeleseattest i morgon, så att jag kan ansöka om amerikanskt pass (gudars vad mycket pass och grejer vi har att dona med. Tack och lov kan det svenska passet numera i alla fall göras i Sverige och det är ju alltid nåt. Även om han får åka "hem" till Sverige på amerikanskt pass som turist :-)), sorterat och betalat räkningar, sorterat och lagt undan en massa av barnens teckningar från skolåret, och tagit hand om all tvätt som behövde tvättas och vikas.

Men så är jag utmattad också. Jag är inte van vid att vara så här ordentlig, det tär. I morgon får jag nog skjuta upp lite saker igen...

Inga kommentarer: