måndag 5 maj 2008

Gåsakollektiv

Hm. Det var gulligt när Milla och Toffel, "vårt" Canadagäss-par byggde bo, ruvade och så småningom presenterade sina fem små söta gässlingar. Nu är jag mer osäker på gullighetsfaktorn, för nu har de startat kollektiv i vår lilla damm; Ytterligare två gåspar, med vardera fem eller sex gässlingar har flyttat in och de verkar hur chummy chummy som helst och hela storfamiljen aktiverar sig tillsammans. Inklusive har picnic på vår "strand" - samt små utflykter till grannarnas gräsmattor. Vår låter de bli, än så länge, tack och lov för staketet är allt jag har säga om det.

Men nu kommer jag också ihåg hur äckliga jag tycker att Canadagäss är. Och stora. Egentligen. När de inte föder gåsbäbisar och jag är gravid. Dessutom håller de på och väsnas hela nätterna och det säger jag bara, att gäss som "skriker" eller vad de nu gör, är nästan lika illa som högljutt partande grannar. Nä. Nu får de nog skaffa sig en annan damm att bo i, jag tror jag säger upp kontraktet.

Inga kommentarer: