måndag 20 augusti 2007

Back to school

Kort sjukdomsstatus: Prinsessfebern är lägre men närvarande. Inget lite alvedon inte kan råda bot på. Prinsrosslet verkar vara på bättringsvägen. Skulle kunna bero på den ansenliga mängd hosmedicin han inmundigade under natten, men det lär väl visa sig.

I dag börjar skolan för båda barnen. Visserligen bara med 45 minuters besökstid för att hälsa på fröknarna och antagligen överösa mamman med den sedvanliga massa n av papper och information. Gånger två nu då också. Med feber och krax kan det ju bli riktigt kul. Jag tror att vi tassar dig, sticker in huvudet och säger hej, rofar åt oss pappersexicisen och därefter snabbt åker därifrån för att trösta "oss" med en glass i värmen. Sedan börjar allvaret på riktigt i morgon. Även för mamman, som ska lämna TVÅ barn och därmed göra TVÅ lunchväskor, packa TVÅ ryggsäckar och se till att TVÅ barn kommer i hyffsat rent och helt skick till respektive klassrum. I tid dessutom. Ack och ve, det kan bli riktigt intressant. Punktlighet brukade aldrig vara något problem innan jag fick barn, men nu tror jag inte att det ordet finns i mitt vokabulär längre...

Dessutom vet jag ju vad jag ska ägna de nästkommande dagarna åt, eftersom varje skolår börjar med att varje barn ska ha med sig en "jag och min familj"-poster, med lite foton och grejs. "Let your children participate in this exercise and help decorate" står det också, vilket då omedelbart varje slug förälder förstår innebär att det inte på något vis är menat att barnen själva ska sitta och klistra och klippa detta colage, utan det är vi (i 99% av fallen mammorna) som ska göra det och så kan barnen kanske tänkas kladda lite i nåt hörn. Och så blir det en sjuk tävlan om vilken mamma i klassen som är mest kreativ och därmed bryr sig mest om sitt barn... Varpå alla andra mammor får ångest och mindervärdeskomplex. Jaja, jag har ju tre tidigare års vana på detta, så det är ju bara att börja framkalla lite foton och ta fram sax, klister och scrapbooking-kittet.

Inga kommentarer: