torsdag 9 mars 2006

En punktlig prinskorv

Vår son visar osannolika tendenser att redan vid mycket ung ålder förstå sig på vikten av punktlighet. Eller ovikten. Elias har nämligen skaffat sig den mindre roliga (o)vanan att vakna en gång i timmen frammåt småtimmarna; Som ett litet gökur gnäller han med nästan kuslig punklighet var 60 minut. I går natt sov han från 19 till 03 (vilket i sig var ett rekord för att vara honom), eller 02.54 om man ska vara exakt och råkar gå förbi DVD-klockan varje gång man går till hans rum och det gör man ju. Sedan vaknade han igen 03.52, 04.55, 05.54 och slutligen för dagen klockan 06.43. Men hallå, unge!??? Den numera skumögda, med nya fashionabla mörka ringar runt ögonen försedda, mamman går gärna upp och matar, om det är så att någon håller på att svälta ihjäl så där framåt morgonkröken, men så är det nu inte längre. Prinskorven vill nämligen bara ta sig en liten vällingslurk (VARENDA gång), typ för att kolla att det finns mat omutifall man blir sugen, och sedan somna om och se DET tänker inte den här mamma ställa upp på.
Det är snudd på tortyr att behöva vakna varje gång man precis somnat om, så det är väl tur i oturen att mamma Dahlstrand inte bär på några större statshemligheter att avslöja, eftersom jag nog hade snudd på sålt både herr Dahlstrand och mitt fosterland för att få sova en hel natt ifred vid det här laget, så till helgen måste projekt av typen “fem-minuters-metod” påbörjas. Jag har en känsla av att lillebror inte kommer att hålla med mig om denna nödvändighet, men jag håller med Anna Wahlgren jag, om att små barn VILL sova. De mår inte heller bra av att vakna flera gånger varje natt (Finns det någon i hela världen som gör det???) och bör därför ges hjälp att göra detta. Det är bara att stålsätta sitt blödiga modershjärta och se framemot lite ostörd nattsömn hägrande där framme vid horisonten. På seglatsen mot denna nattsömn evakureras resten av familjen med fördel två trappor ner till gästrummet så att vi inte alla måste njuta av prinsens nattyl. Själv tänker jag sova på dagarna, typ hela helgen.

Inga kommentarer: