söndag 18 september 2005

Höstlängtan

Jag har, precis som de två tidigare höstarna jag tillbringat i Houston, klara problem med just bristen på höst. Jag kan klara av att det är 27 grader varmt i april, eller att somrarna är pest och pina. De är pest och pina i New York också, bara inte lika länge. Men jag KAN inte klara av att det är 35 grader varmt i mitten av september och att det inte blir märkbart svalare!

Alla tidningar svämmar över av höstmys; Det är varma soppor och grytor, filtar, ljus och brasor så långt ögat räcker och jag är så suuuuugen... Men inte på att äta varm soppa när jag känner mig som om jag håller på att svettas bort (och tyvärr är jag måttligt förtjust i kalla soppor, bortsett från blåbärsoppa då kanske, men det kan man ju inte sitta och dricka dagarna i ända, då får nog hela familjen toabesvär.), inte på att svepa in mig i nån filt heller och hur kul är det att tända ljus när solen skiner och allt känns som mitt i sommaren? För att inte tala om brasor! Enda sättet är väl möjligtvis då att sätta på a/c:n på max och låssas att det är höst, men det är inget bra alternativ för vår elräkning. Dessutom är det fusk. Så det så.

Att det är ljust och soligt ute är ju annars inte en nackdel, det är ju bra mycket trevligare än spöregn och mörker, men även sådant har sin charm i lagoma doser (HÖG mysfaktor). Nån kyla lär jag ju inte få hur mycket jag än önskar mig, men en riktigt regnruskig dag var det länge sen vi hade. Det vore inte så dumt för vår gräsmatta dessutom...

För att inte tala om att alla affärer har börjat Halloweenskylta och fått fram hela stora pumpartelleriet (och godis dito med för den delen, men mig lurar de inte! Tro mig, om jag börjar köpa Halloweengodis i mitten av september så inte sjutton lär det ligga i skafferiet och vänta på slutet av oktober och det är nog inte så det är tänkt heller.) nu också. Jag tittade lite på kostymer till barnen, men det är ju bara att inse att hur mycket Mathilda än tyckte om lejondräkten, så skulle hon ju smälta bort om hon ska knalla runt i en tjock plyshdräkt med både fötter och huva när det kan vara 30 grader varmt (statistiskt sett tror jag att det ska vara lite svalare i slutet av oktober, men det har jag då inte märkt nånting av tidigare i alla fall.). Njä, hon får nog vara nyckelpiga i år igen tror jag, hon kommer ju ändå inte ihåg att hon var det förra året också. Elias får en pump-body eller nåt tror jag.

Inga kommentarer: