måndag 23 maj 2005

Bastufunderingar och kluttersanering

Först och främst: Det är varmt i Houston nu. Jag skulle kunna ägna hela dagens text åt hur hemskt varmt och förfärligt jag tycker att det är, men tråkigare blogg får man väl leta efter i såna fall, så jag nöjer mig med de enkla små konstaterandena: Det är varmt. Och jag tycker inte om det.

Fast det är förrädiskt (ok, jag kan inte riktigt släppa vädret just än.), för på mornarna och kvällarna tittar man ut och det ser så där svenskt sommarhärligt ut, med glittrande sol, det är grönt och vackert och ja, det ser inbjudande ut helt enkelt. Så stoppar man ut näsan och inser att inte nog med att man bor långt, långt från Sverige. Man bor i en sommarförklädd bastu. Alla bastuälskande finnar skulle säkert trivas som fisken i vattnet i Houston på sommaren; Likt alla svenska pensionärer som flyr till den spanska solkusten på vintern, skulle de kunna rusta sig med ordentligt med vodka och björkris och så åka till Houston och sitta i trädgården, piska sig själva och svettas. Nog för att det vore en syn för gudarna, men faktiskt alla finnar (och andra bastuälskare), det är ett hett (HAHA) tips! Vill ni inte sitta ute och löga er, så går det precis lika bra att komma hem till oss och stänga in sig i vår garderob som inte har nån AC. Det kanske är lite obekvämt bland alla saker, men även det fungerar.

Så över till nånting som också kan få en att svettas, förutom värmen. Just klutter, som jag skrev om i förra veckan. Stort tack till Maria som tipsade om Flylady, vilket faktiskt, sin otroliga amerikanskihet till trots, har en hel del mycket bra tips på hur man blir "klutterfri". Ett nytt mål i mitt liv :-). Jag har redan de-kluttrat bokhyllan i arbetsrummet, samt en (enligt Flylady identifierad som) "hotspot" där det ALLTID, ALLTID hamnar saker! Jag har inga som helst illutioner om att den ska förbli renstädad, men jag har inte gett upp slaget ännu. Sedan måste jag ju säga att det verkar som fler än jag kommit på det utmärkta sättet att bli av med klutter genom att flytta... Men det blir så jobbigt i längden, för att inte tala om dyrt. Om man nu inte har en väldigt massa hus och hem att flytta mellan. Eller så kanske man bara borde fejkflytta så där en gång i halvåret. Packa ner allt sitt bohag i kartonger, få rensat och städat (ännu ett plus, att man skulle flyttstäda noga. Det gör man (jag) ju inte så där vansinnigt ofta så det stör) och så packa upp och "flytta in" igen?... Risken, i alla fall med mig, är att jag inte skulle kunna lura mig själv speciellt många gånger, utan jag skulle bli lat, sluta rensa och bara slänga ner allting i kartongerna för att bli klar så fort som möjligt. Hm, men det tål att funderas över.

Inga kommentarer: