onsdag 20 januari 2010

När du får väntat besök

När jag var liten och vi hade hantverkare av något slag hemma, så bjöd min mormor alltid dem på kaffe. Med bullar eller sockerkaka, som hon bakat speciellt till "jobbaren". Och de, hantverkarna, tackade alltid ja till kaffe och satt ned en stund.

I morgon ska vi ha en bunt med olika hantverkare hemma, som målare och rörmokare. Idag bakade jag en sockerkaka (det där mjölet, ni vet...) och när jag lade undan den här ikväll så slog mig just tanken att jag inte för en sekund hade övervägt att bjuda målaren på sockerkaka. Eller kaffe.

Var det bättre förr, var man snällare liksom? Eller bjuder man fortfarande hantverkare på kaffe i Sverige? Bara i Sverige, eller här också? Kan det gudförbjude vara så att det helt enkelt bara är jag som inte är omtänksam och så där "lilla extra" generös, utan tvärtom sniken!?? Jag har bjudit flyttgubbar på pizza... Räknas det?

Men grejen är att jag tror inte att målaren hade tackat ja till kaffe. Jag tror att han hade tittat på mig som om jag var knäpp.

Eller så är det bara wishful thinking, och istället pratar alla Charlottes hantverkarere om "hon den där snikna subban på M-vägen där man aldrig får nåt kaffe"...

Huga.

2 kommentarer:

anna of sweden sa...

Haha, ja man kan ju undra. Jag är inte så duktig på att bjuda. Men det beror mest på att jag känner mig obekväm.

Cissi sa...

Klart man ska bjuda hantverkarna på kaffe/dricka och bulle, då blir de gladare och gör ett bättre jobb allt enligt min man som själv är hantverkar...