torsdag 27 augusti 2009

Kaffe utan grädde

Jag sitter här med mitt morgonkaffe och inser att det är lika bra att jag erkänner en gång för alla; Jag är en usel kaffe-connisseur (jag är till och med så usel att jag inte ens vet hur man stavar till det).

Jag tycker mycket om att dricka kaffe (med mycket mjölk) och jag kan känna skillnad mellan svenskt och amerikanskt kaffe, det kan jag. Framför allt beroende på det enda faktum att varje gång jag åker hem till Sverige så får jag jordens koffeinspatt varje gång jag fikat, de första dagarna. Av detta har jag dragit slutsatsen att svenskt kaffe är mycket starkare än amerikanskt (och godare, tror jag). Men sedan, utöver detta? Not so much.

Folk kan komma dragande med arabica bönor och fransk rostat, mellanrostat, Colombianskt kaffe, afrikanskt kaffe, frukostblandning och extra extra mörkrostat och jag är ledsen, men jag känner inte nån jättestor skillnad. Jag känner skillnad på "vanligt" kaffe och espresso (eller expresso, som jag trodde att det hette alldeles för pinsamt länge i livet. Kaffe sponsrat av Expressen?), givetvis. Men annars är jag nog sån att jag kan gå och köpa nästan vilket skitkaffe som helst och vara glad och nöjd. Nästan. Som sagt, det är klart att jag känner att det smakar olika och ibland olika gott, men jag kan absolut inte känna vilket kaffe som är dyrare, eller finare.

Jag vet inte om jag ska anse mig lyckligt lottad eller hopplöst osofistikerad och i avsaknad av smaklökar.

4 kommentarer:

Taina sa...

Hahahaha! Jag tycker det är STOR skillnad på kaffe och kaffe. Går gärna och luktar på bönorna innan jag väljer och maler (malar, mal ja du vet) på affären.

Ta en DUBBEL EXPRESSO nästa gång du ska ha kaffe! Moahahaha :D

Kram

Annika sa...

Tycker du???
Nej, jag håller inte med. Jag tycker det är mkt, mkt mer koffein i kaffet här. Jag blir spattig här, men aldrig, aldrig av svenskt kaffe...
Själv bryr jag mig itne om kaffe speciellt mkt och är inte personen som släpar med Gevalia från svedala, men koffeinchocker har jag fått många ggr, och då av amriskaffet...

:-)
Kram!!

Jenny sa...

Taina: Kan jag få följa med nästa gång du ska handla kaffe!? Så kanske jag kan lära mig lite :-). Kram!

Annika: Men vad intressant att du tycker det är tvärtom! Där ser man vad olika det kan vara. Jag har ju ingen aning om OM kaffet är starkare i Sverige, egentligen, kanske är det bara skillnad på malning eller nåt. Men det känns som sagt så :-). Hm, vi får fråga någon kaffekunnig... Taina, vad säger du ;-)? Kram!!

Camilla sa...

Kaffe ar gott.. Men det svenska kaffet tcker jag ar godast. Amerikanerna har en tendens att ta alldeles for lite kaffe. Men T har lart sig nu efter 1 veca:)
Tur det