måndag 13 oktober 2008

Put my foot where my mouth is

Vi satt och fikade, två grannar och jag och samtalet kom in på halloween- och juldekorationer. Jag berättade att herr Dahlstrand och jag har en årligt återkommande diskussion om utomhusdekorationer (jul sådana) och huruvida man bör eller inte bör ha vita ljusbeklädda betande rådjur eller inte. Jag hävdar, halvt på allvar och halvt på skoj, att man då aldrig kan ha för mycket julpynt och att några små rådjur skulle lysa upp så fint på kvällen. Herr D hävdar, med rätta visserligen, att det är makalöst kitchigt och så vida vi inte bor i Lappland så kommer det aldrig minsta lilla rådjurs-ren över hans tomtgräns. Ja, så där håller vi på och det är en ganska trevlig jultradition ;-). I alla fall. Jag berättar om herr Dahlstrands stora avsky för detta, varpå granne K utbrister:
"Åh, men vi har såna i vår trädgård!"
Ehh, ok, jaha. För att då släta över att jag just suttit och i princip gjort narr av hennes juldekorationer, så säger jag
"Åhh, ja... men det är ju fint. Det är ju inte som att ha en stor uppblåsbar snögubbe eller tomte på hela tomten direkt"
Varpå grannen P, lite stelt säger:
"Vi har en uppblåsbar tomte."

Ridå. Jag ska bara vara tyst hädanefter, och lägga till juldekorationer till ämnen som man inte ska ha för mycket åsikter om med folk som man inte är nära vän med, tillsammans med pengar, sex och politik.

4 kommentarer:

Marianne sa...

Hahaha, ååå så pinsamt!

Vi har också vissa återkommande diskussioner. Vår främsta är om cigarettmärket Prince är svenska eller danska. Och jag vet att de tillverkas i Danmark, men jag MÅSTE med bestämdhet hävda att de är SVENSKA och ingenting annat : D

Annika sa...

Haha, pinigt...

Men på julen är det More is More som gäller. Det är den enda ggn (förutom Halloween) som man kan kitcha till rubbet. DET gör jag!! Och jag älskar det!
Men renar har jag inte, och jag AVSKYR uppblåsbara grejjer...Urrrk. Men annars? Bring it on!!!

Victoria sa...

Ha ha ha!!! ;o)
Aj så pinigt! Gick det att rädda grannsämjan eller pratar hon inte med dig nu längre?

Jenny sa...

Marianne: Prince är DEFINITIVT svenska, så det så :-)//kram
Annika: Jag håller helt med dig, man kan aldrig ha för mycket julpynt! Men uppblåsbara grejer är bara anskrämligt, tyvärr.//kram
Victoria: Efter en något pinsam tystnad så började vi prata om nånting annat och avslutade kaffestunden på god fot. Hoppas jag :-). Men som sagt, man får vara försiktig med vad man säger. //kram