torsdag 19 maj 2005

Kluttersamlare

Undrar ibland om det bara är vi, eller om resten av mänskligheten också samlar på sig onödigt klutter? Nu menar jag inte porslinsfigurer och prydnadssaker, onödiga köksprylar som man aldrig använder eller pinaler i största allmänhet. Nej vad jag menar är smågrejs som man sparar därför att det "kan vara bra att ha". Eller kanske för att man inte orkar slänga det. Som små post-it lappar med telefonnummer eller adressser (borde ju omedelbart föras in i adressböcker eller liknande om man planerar att kontakta människan någonsin igen), brochyrer för saker som man "kanske nån gång i framtiden" kommer att köpa, kvitton på småsaker (inte stora inköp, såna kvitton ska man spara för framtida referens!) recept (som man aldrig tillagar), gummisnoddar, halvdöda batterier, gamla pennor, artiklar som man läst (och aldrig kommer att läsa igen, men som ju var intressanta), vykort, post som man inte orkar sortera därför att man inte vet var den hör hemma (alltså inte räkningar och annat, utan mer allmän post), men det "kan ju vara bra att spara", nånting som gått sönder "lite" och därför ska lagas "nångång", tidningar. Listan kan nog göras hur lång som helst! Klutter helt enkelt, sånt som fyller ens liv men som man aldrig vet var man ska göra av, utan det blir liggande i högar som man sedan går igenom emellanåt och slänger, därför att det aldrig var nånting användbart till att börja med. Hade det varit användbart så hade man ju använt det och lagt undan det och då hade det automatiskt inte varit klutter längre.

Vi har i alla fall alldeles för mycket klutter, har jag konstaterat. Min mest idoga kluttersanering verkar tydligen infalla när jag är gravid (hello boarinstinkt säger jag bara), vilket ju för all del är bra, men jag kan ju inte måsta hållapå att skylla på graviditet bara för att ta mig samman och rensa, då kommer vi att drunkna i barn istället för i klutter ;-). I alla fall är det något som irriterar mig varje gång jag börjar rensa, och varje gång lovar jag mig själv att det här måste det bli ett slut på, jag står inte ut med högar, jag HATAR högar... För att en vecka senare se åtskilliga små högar växa upp här och var. Var gör andra människor av sina högar? Jag ser aldrig några högar när jag går bort... HAR ni inga högar och i såna fall; Vad har ni istället? Hemliga klutterlådor? Ett perfekt städsystem, där högar aldrig tillåts ackumulera sig? Och i SÅNA fall: Hur ser det ut!? Jag vill omedelbart också ha ett sånt system!

Sedan är det ju en helt annan sak med klutter som egentligen inte är klutter, dvs saker som man visst använder men som av olika anledningar inte ligger där det borde ligga, utan tillåts bilda ett alldeles eget sorts klutter: Nappar, hårsnoddar, post som ska slängas men som ingen orkat slänga, kvitton, recept (Ja, jag vet, jag har ett mycket ambivalent förhållande till recept; Det kan både vara och inte vara klutter, beroende på om de är sorterade eller inte. Det är bara att konstatera att om de inte sorteras eller sätts in i pärm, så glöms de bort och lagas därmed aldrig och förvandlas då omedelbart till klutter.). Där har jag en plan och det är att inhandla en (icke allt för stor) korg eller liknande och samla sådana grejer i, för att sedan kunna 1) gå runt i huset och lägga tillbaka saker där de ska ligga och 2) snabbt rensa och slänga det som ska slängas. Det är ju nämligen inte så jobbigt, när man väl gör det. Återstår bara ett lite problem: Hur man undviker att riktigt klutter förirrar sig ner i sagda korg och kontaminerar den, så att den förvandlas till en komboklutterhög som tar JÄTTElång tid att rensa och med JÄTTEmånga svåra beslut om huruvida sakerna är behövligt eller onödigt klutter? Jag har en stark känsla av att detta lätt skulle kunna hända, eftersom det är jobbigt att slänga saker till att börja med, och i såna fall är hela min braiga idé helt förkastlig. Suck.

Inga kommentarer: